Iemand bekend met "kinderen met NLD"? En tegen welke problemen lopen deze kinderen aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een vrij onbekende leerstoornis. Ik ken hem wel uit de theorie, maar niet uit de praktijk. Van een collega die een kind met deze stoornis begeleidt, heb ik begrepen dat deze kinderen vooral behoefte hebben aan het maken van overzichtelijke stappen in een veilige omgeving. Ook veel aanmoediging helpt, dus vaak zeggen dat ze het goed doen en dat ze het gaat lukken.

NLD (Niet verbale leerstoornis) wordt gedefinieerd als een neuro-psychologisch syndroom en staat voor Nonverbal Learning Disabilities of niet verbale leerstoornissen

Kinderen met een non-verbale leerstoornis (NLD) hebben een sterke voorkeur voor informatie die ze kunnen horen en (na)vertellen. Het aloude 'voorzingen' van de tafels door de juf werkte bij hen prima; leren uit een boek met veel plaatjes of via een druk computerscherm vinden ze lastig. Ze zijn gericht op details en missen het grotere verband. Nieuwe dingen zijn daardoor beangstigend. Ze kunnen sociaal onhandig zijn omdat ze non-verbale signalen niet begrijpen.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar ja.. Thanks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan mag je ook een plusje geven Elocin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ InekevL
elocin heeft nog geen 100 punten, dus kan nog niet plussen. Een bedankje op deze wijze vind ik ook prima :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
InekevL, zie elders op deze pagina mijn reactie...

Andere antwoorden (2)

Leerlingen met NLD hebben zwakke motorische, probleemoplossings-, sociale en non-verbale vaardigheden. Ruim 65% van de communicatie vindt non-verbaal plaats. De leerling met NLD kan deze signalen moeilijk interpreteren en voor zichzelf toepassen. Moeilijkheden met ruimtelijk inzicht, fijne motoriek, visuele informatie, vrienden maken en zelfredzaamheid.

Je zou even op de site kunnen kijken (zie link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel!! Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen..
Er zijn maar weinig mensen bekend met NLD namelijk..
Een plusje krijg je van mij, maar helaas, ik heb te weinig punten :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan van mij die +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft niet hoor ;)
Dank je :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks..als ik eens wat voor je terug kan doen giweda, dan hoor ik het wel!!:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen dank, graag gedaan.
Ik heb even het een wat opgezocht... Hoop dat je dit bedoeld...

Waar heb je dan problemen mee?

Je motoriek, anders gezegd: je bewegingen en je evenwicht

Omgaan met andere kinderen/mensen

Je visueel-ruimtelijke organisatie, je maakt geen plaatjes/beelden in je hoofd van wat je ziet, dat is lastig want nu kan je je niets voor de geest halen van wat je eerder hebt gezien. (voorbeeld: je onthoudt dus niet wat waar staat in de gymzaal; lastig als je hard aan het hollen bent en er staan gymtoestellen in de ruimte)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik kan niet alles plaatsen wat ik wil... je kunt op de site kijken.