Kom je na een dieet altijd in een korte periode weer een paar kilo's aan?

Hallo,

Vorig jaar heb ik besloten dat ik wilde afvallen. Door veel snoepen, een zittend beroep en weinig beweging had ik een flinke buik gekregen.

Ik ben minder gaan eten, helemaal gesopt met snoepen, 3 keer per week gaan hardlopen (ongeveer 9 km in 45 min) en 4 dagen in de week naar mijn werk gaan fietsen (ongeveer 16 km in 45 min). Drie maanden geleden besoot ik dat het tijd was om te stoppen met diëten. Ik had bereikt wat ik wilde 'een platte buik'. Ik sport en beweeg nog evenveel en snoepen doe ik veel minder dan vroegen (3x per week een handje snoep of chips). Het enige wat ik ben gaan doen is weer gewone hoeveelheden eten (met gewoon bedoel ik niet hele grote porties) en geen licht producten meer.

Toch ben ik in drie maanden bijna drie kilo aangekomen...

Toegevoegd na 1 minuut:
Is dit normaal? Kom je na een dieet altijd in een korte periode weer een paar kilo's aan? Blijf je gewicht ergens steken (mits je niet te veel eet en goed beweegt)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Diëten (dus alleen tijdelijk je eet- en leefpatroon aanpassen) is naar mijn idee sowieso onverstandig. Veel beter is het om definitief en voor altijd je eet- en leefpatroon te verbeteren. Zo te lezen heb je dat ook al grotendeels gedaan. Chapeau!
Ritsuka
10 jaar geleden
en de meeste dieten zijn ook veels te restrictief en niet gezond op de lange termijn. Op zo'n manier als hierboven is een stuk beter, geleidelijke veranderingen maken die haalbaar zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gokje:
Je eet 70 a 80% koolhydraten, 10 a 20% eiwit en rond de 10% vet.
Een goed voedingspatroon zit minimaal rond evenwicht.
dus alle 3 rond de 30% en energie-inname, dus 30% van je calorieën hoort uit vetten te bestaan. Een andere punt:
Je bent blijven sporten en meer/normaler gaan eten;
die kilo kunnen ook uit spier bestaan en dat is juist positief. Dat is op de weegschaal niet te zien.
Ritsuka
10 jaar geleden
je kunt kijken naar de percentages van je voeding inderdaad, moet je even uitproberen waar jij je prettig bij voelt. Iets meer eiwitten en vetten is vaak wel een goed idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Jackd, Bedankt voor je reactie! Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoeveel % van wat. Ik eet wel graag brood (zo'n 5 sneetjes per dag) en dat bevat veel Koolhydraten. Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik liever niet bij iedere maaltijd wil denken "zit ik nu nog onder of boven de 30%". Ik probeer gezond en gevarieerd te eten, maar dat blijkt moeilijker dan het klinkt. Van die spieren wist ik, maar het lijkt me stug dat dat 3 kilo in drie maanden is (was het maar zo ;-).
Ritsuka
10 jaar geleden
als jij je goed voelt bij die 5 boterhammen, lekker blijven doen hoor. Voldoende groente, fruit en eiwitten is belangrijker dan precies bepaalde percentages halen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3 kilo spier in 3 maanden is inderdaad zeer veel, daar zouden bodybuilders jaloers op zijn, maar het kan een gedeelte verklaren. Simpelweg kan je wel stellen dat als je let op calorieën zonder over eiwitten en vet na te denken je voornamelijk koolhydraten eet. Verder zou ik zeggen:
Een boterham of twee minder, maar dan wel met dik roomboter en kaas. Dan krijg je evenveel calorieën binnen, in betere verhoudingen.
(en er verder niet te moeilijk over doen.)
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik gebruik de site van Fitbit, in samenwerking met Trendweight voor mijn gewicht. Trendweight haalt de fluctuaties er uit, en laat een glooiende lijn en schatting zien waar het naar toe gaat.

Antwoorden (3)

Als jij bij dat diëten echt veel minder hebt gegeten dan je nodig had dan heb je jezelf tekort gedaan. Daarna ga je weer "normaal" eten, maar je lichaam denkt bij die overvloed: ho, pakken en opslaan, want misschien komt er weer zo'n ellendetijd met te weinig energievoorziening.
Je lichaam heeft iets meer tijd nodig dus in plaats van ineens weer een vol bord, begin je met een schepje meer, en bouw je het langzaam op zodat je stofwisseling went, en je op een redelijk vast gewicht bent
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik heb mezelf echter niet uitgehongerd. Met minder eten bedoel ik eigenlijk: niet meer tussen de middag een kroketje trekken of ipv een extra stuk vlees nog wat groente opscheppen en niet overal mayonaise bij. Ik ben gewoon 3 volledige maaltijden per dag blijven eten. (anders had ik het ook nooit vol gehouden denk ik ;-)
Ritsuka
10 jaar geleden
hartstikke goed voornemen, minder snacks en meer groente, top :)
anneliez
10 jaar geleden
prima gedaan dan, en het is best mogelijk dat je lijf zich het prettigst voelt met die 3 kilo erbij, , als jij je er ook goed bij voelt, zo houden. Dan kun je rustig af en toe van een kroketje genieten
tinus1969
10 jaar geleden
Overigens kun je beter ipv extra groente juist dat stuk vlees nemen. Niet alleen is vlees gezonder (er zitten meer vitamines en mineralen in), maar het stilt ook de honger beter.
Dat hoeft niet, maar dat gebeurt meestal wel.
de meeste dieten zijn te extreem, en niet haalbaar op de lange termijn. Het feit dat jij ermee 'gestopt' bent zegt dit ook al.
Als je echt gezond aan het afvallen was, hoefde je er niet mee te stoppen, dan kon je gewoon doorgaan met je gezonde leefstijl.

Stel dat jij koolhydraten flink hebt lopen schrappen, dan kom je weer aan zodra je die weer gaat eten. Dan vullen je spieren de glycogeen voorraad weer aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je weet dat lightproducten niet goed voor je zijn?

Je was minder gaan eten, minder gaan snoepen, en een flink stuk meer gaan bewegen. Dat merk je natuurlijk wel aan de weegschaal en aan je conditie.

Sinds 3 maanden heb je je beweging hetzelfde gelaten, maar ben je weer meer gaan eten (af en toe een snack, iets grotere porties en geen light prodcuten meer).
Dan is het logisch dat je weer iets gaat aankomen, want je bent weer meer gaan eten.

Dit is geen probleem, je moet gewoon even de nieuwe balans vinden. Een schommeling van een paar kilo is normaal, maar houd het gewoon in de gaten. Probeer eventueel iets meer groente en eiwitten, en dan je koolhydraten ietsje lager (hoeft maar een opscheplepel verschil te zijn, niet al te drastisch). Dan kan het best zijn dat het weer ietsje naar beneden gaat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nu ben je gewoon in een fase van onderhoud. Je gaat wat relaxter om met je eten en sporten, maar houd wel een beetje in de gaten welke kant het op gaat. En dan maak je weer een kleine aanpassing ergens.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Die balans vinden is een beetje een zoektocht, maar het zal vast wel lukken. Je geeft aan dat lightproducten niet goed voor me zijn. Vallen dingen zoals: halfvolle melk, magere yoghurt en halvarine ook onder licht? Of is dat pas wanneer er stoffen zoals aspartaam in zitten?
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik doelde meer op dingen als cola light, of iets als light chips.
Halfvolle melk en magere yoghurt is geen probleem, daar zitten genoeg eiwitten in en geen zoetstoffen.
Halvarine ben ik persoonlijk niet zo'n fan van.
Zolang je maar aspartaam enzo mijd, meningen erover zijn verdeeld, maar ik heb toch liever een product met natuurlijke suikers als iets waar chemisch aan geknutseld is om de suiker te vervangen.
bij een dieët is het de bedoeling dat je afvalt, door minder energie binnen krijgen dan normaal. Je lichaam gebruikt dan dus je lichaamsvet om die energie op te vullen.

ik neem aan dat je je platte buik wilt behouden.

je lichaam slaat vet op als je meer eet dan nodig. dus als jij weer eet zoals je normaal at vroeger, eet je teveel waardoor je inderdaad weer dikker wordt.

het beste is minder eten dan dat je vroeger at, maar wel meer eten dan je at toen je aan het dieëten was. precies genoeg dat je evenveel calorieën op een dag verbrand als dat je binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Je zou zeggen dat ik al minder eet door bijna niet te snoepen en minder tussendoortjes. Ik eet qua maaltijden hetzelfde (gewone porties) als voor en tijdens mijn dieet. Maar veel minder extraatjes. Ook verbrand ik veel meer calorieën dan vroeger door te sporten en veel te bewegen.
Ritsuka
10 jaar geleden
dan kun je eens overwegen om een paar dagen precies bij te houden wat je eet en drinkt, met een keukenweegschaal erbij.
Is even veel gedoe, maar zo kun je precies zien hoeveel kcal je binnenkrijgt. Mensen onderschatten dat nog wel eens, en eten toch meer dan ze denken. Of ze vergeten de suiker en de melk in de koffie mee te tellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er is een bepaalde methode die een ruwe schatting kan geven voor porties. de vuist palm methode. daarbij mag je bij elke maaltijd een hand aan eiwitten hebben, een gebalde vuist aan koolhydraten en een duim aan vetten. dus bijvoorbeeld een handpalm aan kipfilet, een vuist aan pasta en een duim aan olijfolie. beginnende dieëters gebruiken deze methode, maar soms komen ze bij een plateau waardoor ze niet meer afvallen. op zo een moment is het beter om je porties te verminderen. vaak stappen ze dan over naar de methode om alles te wegen en uit te rekenen. vaak een heel gedoe, maar wel nauwkeurig. ik zelf hanteer, omdat ik 3 keer per dag eet en een man ben, 2 porties aan koolhydraten 's avonds en anderhalf portie 's ochtends aan havermout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben vergeten te vertellen dat gezond leven, de beste manier is om er goed uit te zien. dus dat betekend veel groentes eten, 2 stuks fruit per dag, zo veel mogelijk natuurlijke voedselbronnen. spaghettie en chocoladepasta enzo zijn geen natuurlijke voedselbronnen. je zou research kunnen doen naar het paleo dieet, dan krijg je een inzicht in natuurlijke voedselbronnen. als je het nog naar een extremer level wilt brengen, is er ook nog het raw-food dieet, waarbij je alleen maar rauwe groenten mag eten. je mag ook noten en fruit eten, maar het is een hele klus om het vol te houden. ik heb een video gezien van een vrouw die 70 is, maar eruit ziet als 40, doordat ze dus dat dieet volgt. video: https://www.youtube.com/watch?v=-q-0o7eAi50
tinus1969
10 jaar geleden
Zo werkt het niet; je herhaalt de veelgemaakte fout dat de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt constant is,. maar dat is niet zo; als je meer eet, verbruik je meer, als je minder eet, gaat je lichaam in de spaarstand en verbruik je minder.
Wat vooral belangrijk is: minder koolhydraten en zeker minder suiker. Suiker verstoort namelijk het normale systeem van lichaam waarbij eten en verbruik in evenwicht zijn, suiker stimuleert de opslag van vet:
http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2014/consultation-sugar-guideline/en/