Is pinda allergie dodelijk?

Ik heb wel eens gehoord dat je door pinda allergie dood kan gaan, is dat waar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ligt er wel aan hoe allergisch je er voor bent.

Antwoorden (3)

Een goede vriend heeft een pinda allergie, en als hij pinda's eet, klappen zijn longen en krijgt hij geen lucht als hij niet snel een spuit krijgt. Dus het is dodelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die allergie kan inderdaad dodelijk zijn, maar dat is vaak niet zo.
Je kan in heel veel gradaties ergens allergisch voor zijn. In dit geval variërend van bijvoorbeeld galbulten, slijmvorming of astma tot in het ernstigste geval een mogelijk dodelijke anafylactische shock.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn mensen die van een likje pindakaas, een halve hazelnoot of schijfje ei dood gaan. In Nederland leven naar schatting acht- tot tienduizend mensen met een levensbedreigende voedselallergie. Dat ís te doen, maar het vergt enorme discipline en permanente alertheid.

Wie ernstig allergisch is, kan door een bloeddrukverlaging in shock raken of stikken als gevolg van acuut opzetten van mond en keel. Als zich zo'n ernstige reactie voordoet, moet je of binnen tien minuten in het ziekenhuis zijn of zorgen dat je jezelf met een speciale pen met adrenaline injecteert. Na zo'n injectie heb je meer tijd om veilig in het ziekenhuis te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
als je dus niet oplet kan het dus zomaar te laat zijn...