Wat kun je doen als een chronische beperking tussen 2 partners is komen in te staan?

Dusdanig dat het gevoel weg is bij de zorgende partner door dat handicap en gevolgen tussen de relatie (die voor de ziejte perfect was) is komen te staan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Zo snel mogelijk de verzorging over te laten nemen om de zorgende partner wat lucht te geven, en de relatie beeindigen als er geen toekomst meer voor is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet de lichamelijke verzorging maar de psychische druk voor mijn partner. Gedragsverandering mijnerzijds door handicap / niet meer de oude
Lastig om een adequaat antwoord te geven, omdat je niet schrijft welke redenen en welke gevolgen de handicap heeft voor de relatie.
In ieder geval lijkt het me verstandig om hulp in te roepen op fysiek niveau voor de zorgende partner: hij/zij moet ontlast worden van de zorgtaken. Op zich kan dat zeer confronterend zijn.... soms is het niet meer mogelijk dat de gehandicapte partner thuis kan blijven wonen.
Je schrijft, dat de relatie perfect was voor de ziekte: als de zorgtaken voor de zorgende partner zijn overgenomen door anderen, dan raad ik deskundige psychologische hulp aan om samen de relatie opnieuw te bekijken.
Natuurlijk kan het chronisch ziek worden van een partner enorme effecten hebben op een relatie en vaak komt dat ook, omdat de zorgende partner veel teveel wordt belast. Als dat opgelost kan worden, dan komt er weer ruimte voor het elkaar zien als partners en geliefden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet de fysieke zorg, ik kan heel veel zelf. Alleen in veel meer tijd en veel vermoeiender.
Het probleem is vooral dat ik bijna zelf niks kan regelen, dat geeft druk bij haar. Daarnaast ben ik verreweg van de oude, van toen we 5 jaar geleden een relatie kregen is bijna niks van me over.
De mogelijkheid bestaat wel dat ik de oude wordt na revalidatie, maar we zijn inmiddels 2 jaar bezig met onderzoeken en revalidatie is het wachten een groot probleem. Vooral voor haar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah okee: jij bent dus getroffen door een chronische ziekte.
Begrijp ik je goed, dat bij jou je gedrag is veranderd door de beperking (fysiek dus: je kunt veel dingen op dit moment niet die je vroeger wel kon) en dat het bij jouw partner vooral psychisch is, bijvoorbeeld door onzekerheid?
Je schreef "Dusdanig dat het gevoel weg is bij de zorgende partner".
Misschien een heel intieme vraag, maar weet zij niet meer of ze jullie relatie in stand wil/kan houden door bijvoorbeeld die onzekerheid?
Uiteraard hoef je geen antwoord te geven ;-)
In een dergelijke situatie raad ik jullie aan samen in therapie te gaan om met een deskundige te bekijken hoe jullie de problemen kunnen aanpakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Wendy. Ik ben getroffen van de een op de andere dag met dit verschrikkelijk iets. Mijn partner moet heel veel doen daar door en is overbelast. Niet enkel onzekerheid, vooral onduidelijkheid en veel op haar schouders.
Gevoel is weg omdat ik niet meer de oude ik ben.
Ik heb vanmiddag hulp ingeschakeld voor mezelf en daar is zij dan ook een onderdeel in, en zal ook ondersteuning krijgen en hulp indien gewenst en nodig (mee.nl)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super dat je hulp hebt ingeschakeld!
Deskundigen kunnen je op veel gebieden helpen omdat ze de weg weten op vaak voor leken onbekende en ondoorzichtige terreinen.
Heel veel sterkte saampjes!!
Dat hangt af van wat je die partner beloofd hebt. Kijk, in het christelijk huwelijk is het eenvoudig:

"In goede en kwade dagen, tot de dood ons scheidt". Dus je moet ervoor blijven zorgen, tot het einde van haar/zijn dagen.

Als je enkel wettelijk gehuwd bent, speelt bij ons in België art. 213 en bij jullie art. 81 van het Burgerlijk Wetboek: "Echtgenoten zijn elkander getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd. Zij zijn verplicht elkander het nodige te verschaffen."

Heel pikant is zelfs dat bij jullie in 2001 deze nuancering zou zijn geschrapt (die bij ons niet eens bestond) die voor dit geval werd geschrapt: "Echtgenoten jegens elkander verplicht zijn tot samenwoning, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten."

Ter info: getrouwheid = seksuele trouw
Hulp = financiëel, de sterkste partner onderhoudt de zwakste of die die niet kan werken
Bijstand = moreel, je montert je partner op om ze een waardige mens te houden.

Ja, tegenwoordig is het individu erg belangrijk en elk excuus waarin het ons te lastig wordt gemaakt, is voldoende en je zoekt hier een steunplatform om je partner los te laten omdat jij het niet meer aankunt. Maar als jij het niet meer aankunt, dan moet jij hulp zoeken, denk ik. Op vermelde vlakken hierboven (financieel, moreel).

Draai de vraag gewoon eens om: stel dat jij die zieke partner bent, en je partner de gezonde, sterke. Wat zou je willen dat je partner dan doet? Je dumpen omdat je te veel zaagt, pijn hebt?

Uiteindelijk, als je het niet aankunt, zul je dat trouwens wel doen. Kijk diep in jezelf of je door de vraag zo cru te stellen, eigenlijk niet diep in jezelf de beslissing al genomen hebt om dat te doen, maar dat je voor jezelf de pijn wil verzachten. Dat je ergens beseft dat je partner loslaten evenveel schade in jezelf zal aanrichten via je geweten als dat het je partner uiteindelijk zal aanrichten (die medisch wel verder opgevangen zal worden en misschien ook een nieuw leven zal ontdekken met eventueel een lotgenoot of lotgenote).

Ik wil het met mijn 'oude wijze opgedane kennis' dan ook even jouw vraag hervormen:

"Wat zijn de gevolgen voor mij als ik mijn partner los laat, en wat zijn de gevolgen voor mij als ik dat niet doe?"

Je spreekt immers over jou in je vraag, en omschrijft heel weinig de echte problemen noch de visie van je partner zelf.

Dit bespreek je immers in de eerste plaats met je partner zelf. Graag een aanvulling van de vraag met je partners visie, aub.

Toegevoegd na 2 uur:
Oprechte excuses: zie reacties infra.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraagsteller is de patient en zijn partner is de zorgende partner. Dus bij haar is het gevoel weg, zoals staat in de zin van vraagsteller "Dusdanig dat het gevoel weg is bij de zorgende partner"....
Misschien hier en daar je antwoord iets nuanceren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PS: ter verduidelijking: in België staat in art. 213 ook dat echtgenoten jegens elkaander ook tot samenwoning verplicht zijn. Zonder voorbehoud dus. Is dit niet de mooie liefde waarvan elke jongere maar ook elke volwassen mens droomt? Ik kan meer mensen die heel gelukkig zijn binnen de last van het voor hun partner zorgen, en even veel ongelukkige mensen nadat ze hun partner in de steek lieten. Het ligt dus niet aan 'wat er gebeurt in je leven', maar 'hoe je ermee omgaat'. Doe het anderen niet aan door steeds ongelukkig te zijn. Als jij heel de tijd zaagt dat je voor je partner moet zorgen omdat zij/hij chronisch ziek is, ga er dan maar van weg, want dan kom je aan de oorzaak te liggen van de verslechtering van de zieke. Wie is trouwens psychisch ziek als hij niet meer in staat is tot naastenliefde? Als je grens overschreden is, omdat jouw kracht ten einde is, dan zal je partner het helemaal niet kwalijk nemen dat je weggaat, integendeel, zelf behoor ik bij de personen die een einde aan mijn leven zou maken om mijn partner de volste mogelijkheden verder te geven. Maar dan komt het initiatief uit van de medisch chronische zieke, niet van de zorgende partner. Omgekeerd zal ik maar al te graag zorgen als mijn partner zwaar hulpbehoevend zou zijn, tenzij ze om dezelfde reden plots als ik daarom uit het leven zou willen stappen en dan zal ik zeker driemaal expliciet vragen met een wachttijd van negen maanden (de tijd om geboren te worden), voor ik in zoiets help. Doden mag je enkel uit... liefde. Psychisch doden valt ook daaronder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank aan het forumpanel en aan Wendy, want als ik het herlees, is dit een van mijn blunders (die ik regelmatig maak in mijn gedrevenheid). Als ik de vraag herlees zou de vraag dus komende van de chronische zieke en meer nog, ik zie daar zelfs staan dat die relatie "perfect was voor de ziekte". Vooreerst 100% mijn excuses dus, ik wil gerust een boeketje bloemen opzenden hiervoor om het serieus te laten overkomen naar de patiënt in kwestie, en dus pas ik ook mijn antwoord even aan: Het komt heel dikwijls voor (zelf maakte ik het ook mee), dat iemand een relatie als perfect beschouwt. Dat is dan niet alleen zo, maar liefde maakt een mens zo sterk dat die relatie ook perfect wordt. De realiteit komt echter dikwijls aan het ilcht als blijkt dat je partner NIET zo is, maar de 'liefdevolle partner' dit zo veronderstelde omdat zij dat zo krachtdadig invulde. Als ik het goed begrijp, voel je als patiënt en beminnende/beplussende partner dat de liedfe opraakt bij je partner die je verzorgt, m.a.w. dat jij begint te lijden onder de liefde die vermindert. Dat zou betekenen dat je merkt dat je partner meer de zorg begint te zien dan jou onder het ziektebeeld. En dat jij vanuit jouw liefde dus je partner (weeral perfect) wil helpen en dat je denkt dat hij beter van je loskomt. Hierdoor zit je in mijn onbewuste bijvoeging hierboven: niemand wil een ander tot last zijn, maar tot last zijn is NIET medisch. Draai de vraag nogmaals om: Zou jij niet dolgelukkig zijn (echt bizar woord, maar ik meen het) als jij voor je partner zou kunnen zorgen en zo gigantisch getuigen van je oneindige liefde voor hem? Druk jij hem niet te veel op de zorg en durf je misschien niet tonen dat je dankbaar bent en kun je niet uiten, dat je liever had gehad dat het omgekeerd was? Hebben jullie als koppel in de perfecte periode nooit besproken hoe het zou zijn als een van jullie zou sterven, want allen sterven we ooit, een chronische ziekte verkort alleen het tijdsinterval, want iedereen is chronisch ziek door te leven. Allen hebben we een of andere kanker, maar meestal woekert ze nog niet waardoor het niet opvalt dat we verslijten, verouderen... Ben je dus zeker dat je (zorgende) partner je minder graag ziet, of ziet hij JOU ongelukkig en ligt daar het probleem, los van je ziekte?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met deze nogmaals expliciet mijn excuses voor mijn blunder. Echt waar, ik meen: mea maxima culpa. VAN BELLE Jean Marc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan Jean Marc.
Mooi om te lezen, je reactie!!!!
Misschien is het een idee om ook bij je directe antwoord iets te verduidelijken? Niet iedereen leest namelijk de reacties!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tiens, ik wist niet dat ik in het antwoord iets kon bijvoegen (en dat voor een informatica-nerd van het eerste uur als ik). Bij plaatsgebrek lukte het echter niet het in een goede zin te gieten, dus verwijs ik nogmaals christelijk nederig naar mijn menselijk antwoord hier. Dank je super WendyH!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blij dat ik (totale computernitwit, niveau teletubbies) jou (informatica-nerd) deze info kon aandragen ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks voor je aanpassing haha. Dat klinkt beter :)
Qua gevoel is het hopelik ondergesneeuwd en niet weg.
Toen we trouwde tekende we voor goeie en slechte tijden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wendy en @Gouranga: wat een mooie mensen hier: "ondergesneeuwd" is héél mooi beschreven.
En "liefhebben als teletubbies" lijkt mij ook héél zuiver en kinderlijk onschuldig! Als mijn partner vanavond laat thuiskomt na de zoveelste wetenschappelijke aoitgejersopleiding, ga ik haar straks zeker eens "teletubbieknuffelen" (ga ze wel moeten uitleggen hoe ik daar bij kom en zeggen dat ik 'het van Wendy' opviste als probaat middel tegen mijn soms sufsaaie computer-nerdheid'). Ik word hier stil van... (geniet er beiden van, eer je mij doet zwijgen, moet je wel erg sterk uit de hoek komen)! Humor is ook een tip als je bepaalde dingen niet kunt bespreken, en zo komen we weer on-topic in goeievraag.nl. Thx, allen, of hoe mooi jullie zo van mijn blunder genieten! Zet maar kruisje bij "slechtste antwoord" maar "mooiste reacties" (van jullie).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gouranga: het is een "vreemde" winter geweest zonder sneeuw. Vroeg in maart al lente; de natuur is wat van slag en dat is allemaal vrij logisch. DAT hoop ik net zo voor jullie relatie: niks "ondergesneeuwd" en niks "weg". Gewoon logischerwijze wat van slag.
Goeie tijden en slechte tijden bestaan in feite niet, dat zijn onze eigen subjectieve (voor)oordelen.
Neem NU jullie tijd en maak er wat moois van samen! @Jean Marc: leuk nieuw woord "teletubbieknuffeltijd" :-))
Humor kan verzachten en verlichten, humor is een lach èn een traan.
Goeie tip!
Behalve het zorgen, ondernemen jullie samen nog wel wat, delen jullie leuke momenten met elkaar? Doe jij je best terug te worden wie je was? Laat jij je niet onnodig verwennen, probeer jij de dingen die je niet meer kunt weer te leren? Na het lezen van je vraag denk ik dat je teveel afwacht tot de revalidatie begint, dat jij voor je laat zorgen, ook als het eigenlijk niet nodig is.
Wordt actiever, probeer eerst alles zelf, voordat je je partner inschakelt, wil zelfstandig zijn. Zorg dat je een gelijkwaardige partner wordt. Dat is goed voor jezelf, geeft je zelfvertrouwen en een goed gevoel, ook heb je iets om trots op jezelf te zijn. Al ga je 10 keer op je bek, sta op (figuurlijk in jouw geval) en probeer het opnieuw. Door jezelf voor 1000 procent in te zetten, dwing je respect af, win je zelfvertrouwen en het belangrijkste.. dan gaan mensen je graag helpen bij dingen die na herhaaldelijk proberen echt niet lukken. Je moet investeren en leren om met je handicap om te kunnen gaan, veel kan je geleerd worden tijdens revalidatie, maar daarvoor en daarna kun je veel zelf doen en bijleren. Laat niet alles aan een ander over, zorg dat je niet stil blijft staan, maar doorgaat met leven, met zoveel mogelijk dingen die je vroeger ook zelfstandig deed, laat jouw en haar leven door gaan, ga het in ieder geval proberen. Dat is niet makkelijk dat weet ik, maar niemand wil afhankelijk zijn als dat niet nodig is. Ik weet niet of zoveel zorg bij jou echt nodig is, als dat niet het geval is laat het dan niet toe.
Heel veel sterkte in deze moeilijke periode. Uit ervaring weet ik dat je het meest leert, door te doen, hulp is makkelijk, maar niet altijd het beste. Zorg dat je partner weer je partner wordt en niet je persoonlijk verzorgende. Als de zorg een beetje minder wordt en als zij ook aandacht, liefde en verzorging van jou krijgt, dan krijgen jullie weer een relatie, eerder gaat dat niet lukken. Als het je niet lukt om je uiterste best te doen, dan kun je je relatie als voorbij beschouwen.
Harde woorden, maar goed bedoeld.. Zet hem op, ga de strijd met je beperkingen aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe nog veel wat ik zelf kan, blijf dit ook proberen en niet opgeven. Het probleem is dat ik niet meer de oude ik ben en zij hier voor niet haar leven wilt opgeven.
Ik hoop dat deze gedachte in een opwelling is gezegd ivm overbelasting oid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is zeker niet in een opwelling gezegd, maar vaak is het als je een beperking/handicap hebt, te gemakkelijk als je een partner hebt. Zij nemen bewust of onbewust veel van je over, zodat het wel makkelijk wordt om bijna niets meer zelf te hoeven doen. De gene met een beperking/handicap neemt niet meer het initiatief zelf dingen opnieuw te leren, of in ieder geval te proberen, de partner is er immers, die het zonder problemen over kan nemen. Als dat zo een tijdje doorgaat, wordt dat gewoonte. Wat overbelasting voor de verzorgende veroorzaakt en de relatie niet meer gelijkwaardig is. Als jouw vriendin dit niet meer aankan, gun haar dan even rust, ga tijdelijk ergens anders heen, of laat haar tijdelijk ergens anders heen gaan. Je moet dit samen oplossen. Jij moet aangeven dat ze even rust kan nemen, even niet hoeft te zorgen. Dit was geen aanval, maar herkenning, zoals ik het vaak hoor. Ik heb ook een beperking, lichamelijk, maar dat maakt geen verschil in het opnieuw leren leven, opnieuw leren genieten, opnieuw zelfstandig worden. Ik was zo gelukkig dat ik toen dit mij overkwam geen partner had, ik moest vooruit, moest het zelf doen, kon niet ieder moment dat het niet lukte ergens aan kloppen. Het heeft mij zelfstandig gemaakt en vooral sterker dan ik ooit geweest ben. Ik ben blij te horen dat jij ook die vechtlust hebt, hou dat vol, maar geef haar wat ruimte als ze dat nodig heeft. Vertrouw op jezelf, geloof dat je het kan. Heel veel succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel crea. Je hebt gelijk.
Rust en ruimte ga ik idd geven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan en nogmaals dit was niet bedoeld je te kwetsen, maar om je aan het denken te zetten. Vaak weet je wel wat het probleem is, maar zet je er voor jezelf een muur voor.
Punt één: duidelijk en eerlijk zijn naar elkaar. Onder eerlijk zijn versta ik ook dat je niet dingen voor elkaar verzwijgt. Laat weten hoe je over de situatie denkt en voelt.
Punt twee: kijk samen goed naar alle alternatieven die je kunt bedenken.
Punt drie: een overbelast verzorgende is een risico voor de verzorgde. Door de overbelasting kan de verzorgende (vaak onbedoeld) komen tot mishandeling van de verzorgde.
Eigenlijk is het feit dat dit punt niet in de andere (goede!) reacties is genoemd voor mij de belangrijkste reden om te reageren. Ik heb zelf -als hulpverlener- te maken met ouderenmishandeling, maar de mechanismen die hierbij spelen lijken me van toepassing op elke leeftijdscategorie. Het Verwey-Jonker Instituut heeft hierover een set prachtige studiepakketten samengesteld in samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ga naar www.verwey-jonker.nl, klik in de rechter kolom op "Naar de Handreiking" bij "Vrijwilligers tegen ouderenmishandeling". 155 pagina's buitengewoon lezenswaardig materiaal.
Punt vier: Overleg met het steunpunt huiselijk geweld als de situatie mis dreigt te lopen of al misgelopen is, zo niet zoek in ieder geval hulp, laat dit vooral niet zitten.
Besef dat in deze situatie beslissingen genomen moeten worden, leuk of niet leuk.

Ik wens jullie in ieder geval veel wijsheid en sterkte.

Hans
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Communiceren en duidelijkheid heb ik nu inderdaad wel geleerd, althans dat dat beter moet. Komen we hier uit is dit ook iets waar ik me hard voor ga maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt goed, succes!