Ik twijfel over de zogenoemde dure woorden gebruiken en bepaalde woorden toepassen in een zin tijdens een gesprek. Wat kan ik hier aan doen?

Ik had hier overigens vroeger geen last van.
Ook met spreekwoorden en gezegdes toepassen in een zin/ gesprek ga ik twijfelen.

Terwijl ik het donders goed weet.

Meestal als ik twijfel, vraag ik om bevestiging.
Bij vriendinnen of vrienden dan.
Bijvoorbeeld: 'Wacht, volgens mij klopt de zin niet helemaal, toch?' of
'Volgens mij zeg ik het verkeerd, toch?'
Echter krijg ik niet de bevestiging dat ik het verkeerd zeg.
Dus voor mij is dan onduidelijk of ik dit wel of niet goed heb gezegd.

Ik heb er alleen maar last van als ik in gesprekken zit.
Dus echt met praten. Niet met typen of schrijven.

En ik schaam me er voor als ik dingen verkeerd zeg.
Tenminste, als ik weet dat ik dingen verkeerd zeg.

Wat kan ik hier aan doen? Is er iets aan te doen?

Zoiets als een tip: Minder twijfelen, minder denken, meer doen is wat lastig dus die optie heb ik zelf ook al over nagedacht.

Toegevoegd na 58 seconden:
Dus meer met spraak. Dus meer bang om dingen verkeerd te zeggen en twijfelen/onzeker.

Toegevoegd na 55 minuten:
En soms is dit niet alleen met dure woorden, maar ook met bepaalde zinnen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Wat je daaraan kunt doen is de dure woorden bewaren voor officiële brieven. En in een gewoon gesprek normale taal gebruiken. Dan hoef jij niet te twijfelen en begrijpt jouw gesprekspartner ook altijd wat jij bedoelt. Dat komt het wederzijdse begrip ten goede.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, alleen soms zijn het ook niet echt dure woorden, alleen is het makkelijker als je dat toepast aan de zin, alleen soms kom ik er dan niet uit.
Reddie
10 jaar geleden
De vraag is natuurlijk of anderen er last van hebben dat je iets verkeerd zegt, of dat je even navraagt of iets klopt.
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
En nobody is perfect. Who cares.
Ivana
10 jaar geleden
Het houdt verband met je vorige vraag: niet op woorden kunnen komen.
Je bent onzeker, dat is duidelijk. De oorzaak van die onzekerheid moet je proberen op te sporen, dan zijn beide problemen opgelost.

Het beste antwoord

Als je gaat twijfelen, zeg het dan niet. Je hoort het vanzelf van iemand anders als je het fout doet. Als je daar bang voor bent, moet je je eens afvragen: 'En dan?' Bijvoorbeeld: ik ben bang dat ik val. En dan? Dan breek ik misschien m'n arm. En dan? Dan moet ik naar het ziekenhuis. en dan? Dan... Ehm.

Dus eigenlijk niks. Meestal loop je vast en kom je erachter dat je je nergens druk over hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gewoon die 'dure woorden'/onbekende uitdrukkingen niet gebruiken. Dat levert alleen vermakelijke situaties op bij degene die wel weet hoe ze gebruikt moeten worden.
Computoon