Palliatieve sedatie, hoe werkt dat?

Ik weet dat de persoon in kwestie verdovings- en slaapmiddel krijgt toegediend.
Maar hoe lang slaap je dan nog voor je sterft? Spreek je dan over uren, dagen, of?

Is er ook iemand die hier ervaring mee heeft in zijn omgeving?
Mijn oma zal dit binnenkort ondergaan, en ik heb het hier een beetje moeilijk mee. Het idee dat ik eventueel nog met haar zou kunnen praten als ze die medicijnen niet meer krijgt zit me dwars. Al snap ik goed (vanwege de pijn) waarom ze hiervoor kiest.
Ik wil dus graag een beetje weten wat ik kan verwachten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17K
Kimath
12 jaar geleden
Een vriend van mij koos hiervoor. Hij had kanker, en er was geen genezing mogelijk. Hij heeft lang gevochten, maar bestraling en andere middelen hielpen niet meer.
Hij had veel pijn, ik was verdrietig, maar het was mooi om te zien dat hij zo zelf het moment van gaan kon kiezen.

Het beste antwoord

Het hangt er helemaal vanaf.
Ik heb het meegemaakt met een vriendin, die steeds verder wegzakte, en tegelijkertijd zag je haar gezicht ontspannen, ook door de spierverslappers die gebruikt worden. Toen reageerde ze nog wel (zwakjes) als je haar hand pakte, maar ze was al niet meer echt 'bij'.
Twee dagen later begon de Cheyne-Stokes-ademhaling (onregelmatig ademhalen, zowel wat volume als wat frequentie betreft), een teken dat het stervensproces begonnen was (hoewel deze ademhaling ook hele andere redenen kan hebben!).
Je zag toen ook al vlekken optreden op de plekken van haar lichaam die lager lagen dan de rest: ellebogen en dergelijke.
Het heeft toen nog een halve nacht geduurd, en ik heb het zelf ervaren als een rustig, waardig overlijden, zonder veel strijd. Wat ik bij overlijdens zonder sedatie vaak heel anders heb meegemaakt.

Juist bij de keuze voor palliatieve sedatie kun je zorgen dat je daarvóór nog met je oma praat, omdat je weet wanneer ze daarmee beginnen. Daarnaast: ze doen dit doorgaans alleen bij een levensverwachting van hooguit een paar weken, met veel pijn.
Als iemand erg veel pijn heeft, en ook veel pijnstillers krijgt, is praten vaak ook al erg lastig, wegens de uitputting en omdat iemand verward kan zijn door de pijnstilling.

Veel sterkte gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij palliatieve sedatie wordt het lijden verlicht door middel van verlaging van het bewustzijn.

Palliatieve sedatie heeft als zodanig geen levensverkortend effect, en euthanasie wel. Mogelijk is er bij palliatieve sedatie eerder sprake van enige mate van levensverlenging (omdat uitputting van de patiënt ten gevolge van het ernstig lijden wordt voorkomen).
Palliatieve sedatie is in principe omkeerbaar, en levensbeëindiging niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn jongste broer heeft ook palliatieve sedatie gekregen.
Meestal duurt het tussen de 4 en de 6 dagen voordat iemand overlijdt. Bij mijn broer heeft het 3 dagen geduurd.
Het is een moeilijk tijd, omdat je enkel maar kan wachten, want contact kan je dan niet meer hebben. Dus praat zoveel mogelijk met je oma, voor er gestart wordt met de sedatie.
Als de sedatie eenmaal is gestart is waakzaamheid aan te raden. Ik heb de verpleging verschillende keren erop attent gemaakt dat het tijd was voor de volgende morfine injectie. Mijn broer sliep wel, maar niemand weet hoeveel pijn iemand heeft en of die pijn niet meer gevoeld kan worden gedurende die tijd.
Overigens kunnen deze injecties ook dagelijks gegeven worden, maar bij mijn broer was dat om de 4 uur. Dus ik hield dat goed in de gaten.
Het sterven op zich was heel menswaardig, bijna vredevol. Hoeveel verdriet je op dat moment ook hebt, toch heb je ergens een goed gevoel dat je dierbare tenminste de laatste dagen verlost was van die helse pijnen.

Enkele regels van een gedicht dat ik ter nagedachtenis op mijn website heb gezet:

Die angst voor de dood is niet verdiend
Hij heeft gehandeld als een vriend
Hij heeft je zacht in slaap gesust
Geen pijn meer, alleen maar rust....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal in het begin zie je soms dat mensen onrustiger worden als de pijnstilling minder goed werkt.
Het hangt er ook vanaf of er gekozen wordt voor steeds 'bijspuiten' of een infuus.
Ten eerste, wil ik heel veel sterkte toewensen in deze moeilijke tijd.

In mijn beroep als verpleegkundige heb ik heel veel palliatieve sedatie om me heen gezien.
Hierbij worden morfineachtige medicaties gebruikt om het lijden zoveel mogelijk te onderdrukken. Ieder lichaam reageert hier weer anders op. Persoon 1 overlijd na 3 dagen, persoon 2 na 3 weken of langer.

Het gehoor is het eerste orgaan wat tijdens de zwangerschap geactiveerd word en het laatste wat uitvalt bij het overlijden. Je moet er dus altijd vanuit gaan dat de persoon in kwestie je kan horen. Ookal heeft degene dan een vermindere bewustzijn, het gehoor blijft actief. Wat iemand er daadwerkelijk van mee krijgt, is iets wat we nooit zullen weten.