Wat gebeurt er in je hersenen als je niet op het goede woord kan komen?

Dat is de eerste vraag.

Aanvullend op deze vraag heb ik nog een vraag:
De laatste tijd kan ik steeds slechter op het goede woord komen.
Ik haper dan een beetje.
Ik heb overigens ADD, ik weet niet of het hier mee te maken heeft, dat het moeilijker is om op de woorden te concentreren ofzo.

Informatie over ADD is overbodig. Dit hoef ik niet.

Alleen puur gericht op de vraag en m.b.t. de vraag is prima.
En of het wat met ADD te maken heeft.
Even los van ADHD.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In je hersenen ontstaan vuurpatronen die contact proberen te maken met het vuurpatroon (woord) dat je zoekt.
Het lijkt op het zoeken van een voorwerp in een (volle) schoenendoos. Je kunt graaien en graaien, maar er telkens naast grijpen.
Vaak is het zo, dat hoe sterker je je concentreert om een woord te zoeken, hoe vaker je mis"grijpt". Door met iets anders bezig te gaan kan het je zomaar te binnen schieten.
Dat gebeurt niet alleen met ADD. Het overkomt iedereen.
Reddie
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Leuke vergelijking van die schoenendoos!
Geruststellend ook jouw antwoord, want dit zoeken gebeurt mij dagelijks.;) Vreemd genoeg alleen als ik met iemand praat, niet als ik mail of schrijf.
Plus
Amadea
10 jaar geleden
Toch wel logisch, Ivana. Want als je praat moeten de woorden direct komen. Maar als je schrijft kan je er rustig over nadenken. Door die rust kan je beter zoeken in de schoenendoos en krijg je het wél gevonden. Als ik even niet op een bepaald woord kan komen ga ik heel ergens anders aan denken, en dan wil het vaak wel te binnen schieten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat snap ik. Alleen de laatste tijd heb ik er zo veel last van. Me ma vielt het ook al op. En andere overigens ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk heb ik dit opvallend meer dan andere mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dacht dat het met ouder worden te maken had? gelukkig niet dus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanx ;) Alleen jammer genoeg weet ik nu niet waarom ik dit de laatste tijd zo vaak heb. Ik ben nog een adolescent, dus daar zal het niet aan liggen (aan de leeftijd). In ieder geval bedankt! :)