Wat gebeurt er als je een medicijnverslaving hebt?

Ik heb sinds kort medicijnen waarvan in de bijsluiter staat dat ze een verslavende werking kunnen hebben. Wat gebeurt er wanneer je dat krijgt? Worden dan de klachten nog erger waardoor je het (meer) nodig hebt, of denk je dat de klachten erger worden waardoor je meer nodig denkt te hebben. Of is het voor de 'kick'? Dat laatste weet ik niet hoe ik het anders moet noemen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Medicijnen met een verslavende werking zijn feitelijk gewoon drugs met een briefje van de dokter. Ze zijn dan ook in de regel bedoeld voor kortdurend gebruik. Zou je ze langer gebruiken dan strikt noodzakelijk is, dan treed er gewenning op waardoor je meer nodig hebt om het zelfde effect te bereiken, of je kunt in eerste instantie echt niet meer zonder. Slaapmiddelen en angstremmers zijn op dat gebied vooral berucht. Die zijn eigenlijk bedoeld voor een korte periode waarin je problemen kunt hebben met inslapen, bijvoorbeeld door een stressvolle gebeurtenis, maar als je ze langer dan een paar weken gebruikt, kun je niet meer in slaap vallen zonder en heb je op een gegeven moment ook meer dan dat ene pilletje nodig. Bij angstremmers treedt tolerantie al HEEL snel op, en gaan patiënten vaak ook uit zichzelf meer slikken omdat het anders al heel snel (paar weken ) niet meer zo werkt als in het begin.

Dergelijke medicijnen moet je - uiteraard in overleg met je arts - zo kort mogelijk gebruiken en na die periode langzaam afbouwen.

Mensen die verslaafd zijn aan slaapmiddelen die ooit voor een korte periode waren voorgeschreven, maar die het snel inslapen zo prettig vonden blijkbaar dat ze er nooit meer mee zijn gestopt, vormen de grootste groep (!) verslaafden in Nederland.

Lees zeker ook de link, al is het een vrij lang verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan idd zijn dat je steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect. Maar het kan ook zijn dat je aan dezelfde dosis genoeg hebt maar dat als je in 1x zou stoppen (dus niet afbouwen) je ontwenningsverschijnselen krijgt. Dan ben je dus ook verslaafd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt hetzelfde als bij een drugs of alcoholverslaving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De essentie van verslaving is dat wanneer je ermee wilt stoppen het niet zomaar lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wil je dat middel gebruiken en niet meer zonder, meer niet... Je hecht eraan en je voelt je goed als je het neemt en je voelt je slecht als je het niet neemt, meer niet...

Valium is zo´n middel dat zeer verslavend is... Het voelt zo goed dat middel, dat je niet meer zonder kunt... Dan is het zo dat elk middel gewenning heeft, dus je moet er meer en meer van nemen wil je resultaat hetzelfde blijven, maar daarop is Valium geen uitzondering... Het is hier op recept nauwelijks te krijgen, maar in Spanje en Portugal kun je dat zo krijgen 60 stuks €1,80...

Het is niet wat je denkt die verslaving, het is gewenning en niet meer zonder kunnen... Verslaving is niet dat je high wordt of zo... Het niet meer zonder kunnen is de verslaving...

Je het is de kick, dat klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hoeft niet meteen zo te zijn dat je er een zogenaamde kick van krijgt, het kan ook zo zijn dat je lichaam het gewoon nodig heeft, om goed te functioneren, bijv. een vitamine stoort of een soort epo voor de bloed lichaampjes, dat noemen ze ook al verslavend omdat soort medicatie altijd moet worden afgebouwd...... maar je kan het beter met je huisarts bespreken als je angst hebt voor een verslaving, dat weet er ongetwijfeld het meeste van, succes