Heel erg jeuk na douchen, wat is dit?

Ik heb het nu 2 x achter elkaar ( niet zo veel dus ), maar het is vreselijk, ik zit maar te krabben, en ik heb nogal lange nagels, dus er zijn veel krassen op mijn armen, benen, buik en rug te zien. Wat is dit en waarom heb ik dit? Is het toeval?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Het eerste wat in mij op komt is de vraag: Ben je overgestapt op een ander merk shampoo of douche schuim?
Als je het eerder nooit had en nu de laatste 2x wel ineens. Zo kwam ik er achter dat ik alergisch ben voor de axe dark chocolate.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kreeg heel erge jeuk en bulten als mijn huid nat werd, op het moment dat ik nitrofurantoïde gebruikte, omdat ik blaasontsteking had.

Antwoorden (3)

Wellicht ben je allergisch voor een bepaald soort shampoo of doucheschuim.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dit zeker? Of denk je dat?
SimonV
10 jaar geleden
Wellicht betekent "misschien, mogelijk".
Je bent onlangs niet veranderd van zeep of shampoo?
SimonV
10 jaar geleden
Heb je de jeuk ook als je een keer doucht zonder zeep of shampoo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Smeer je je in met voedende bodylotion? Misschien gaan proberen. Wellicht is je huid erg droog. Dat kan heel erg jeuken.
Het kan ook zijn dat je de douche te warm hebt staan, dan gaat bij mij ook alles kriebelen.
Gebruik je een douchegel? Mogelijk droogt je huid heel erg uit.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn eerste gedachte was ook een droge huid. Probeer eens na het douchen in te smeren met bodylotion. Kies dan wel voor een hydraterende en hypoallergene lotion, om zo een eventuele allergie te ondervangen. Oh, en probeer niet te krabben. Het is heel moeilijk, maar het maakt de jeuk alleen maar erger omdat je je huid irriteert. Als je toch iets wil doen kan je beter wrijven.
Lizzie, het kan ook dat je teveel doucht, niet iedere huid kan daar tegen.

Normaal gesproken zou je denken dat je bij wijze van spreken wel de hele dag kunt douchen... is niet zo. Je huid heeft een bepaalde mate van vet nodig, anders merk je dat dus op het moment dat het gaat jeuken.
Alle mogelijkheden:
1) douchen zonder zeep/gel
2) andere zeep/shampoo zoeken
3) minder vaak douchen
4) te heet douchen [droog ook sneller uit]
en natuurlijk
5) goed insmeren na het douchen met een beetje vette crême.

Je zou bijvoorbeeld i.p.v. 7 keer of vaker per week minder kunnen douchen, of even vaak, maar zonder zeep of met een andere zeep/shampoo of minder heet en ALTIJD goed insmeren, niet in 2 minuten, nee daar echt de tijd voor nemen en bij voorkeur douchen voor het naar bed gaan, dan goed insmeren ook voeten benen, alles, dat kan dan 's nachts goed intrekken.

Houd dit een tijdje vol en probeer andere merken uit, kost even iets, maar proefmonsters vragen in de winkel werkt soms.

Succes ermee!

Toegevoegd na 1 minuut:
Inderdaad NIET krabben bij jeuk, wel wrijven, dan beschadig je je huid niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling, misschien gebruikt ze nu een ander wasmiddel voor de handdoelen. Na het douchen is je huis gevoeliger en zal het sneller irriteren. Een andere mogelijkheid is dat je handdoek 'vies' is. Hetzij doordat je hem echt te lang gebruikt of omdat die niet goed schoon wordt in de was. Toen ik net ging samenwonen had ik ook veel last van jeuk, doordat je handdoeken in de wasmachine niet goed schoon werden (roken muffig). Dit doordat er in de machine van die grijze troep zat.
Insmeren helpt niet altijd tegen jeuk na het douchen, veel middelen maken het juist erger, door oa parfum dat erin zit. Een beetje zweet helpt vaak beter. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@dianaf ~ bedankt voor je aanvulling. Inderdaad, ik ben een paar mogelijkheden vergeten.
* Waspoeder zonder 'lekker luchtje' [neutraal dus] zou je moeten proberen.
* Geen wasverzachter gebruiken.
* Iedere keer een schone handdoek is zeven handdoeken per week, desnoods een keertje extra wassen.
* Een lotion of crême om in te smeren na het douchen ook zonder 'lekker luchtje' dus neutraal. De 'lekkere luchtjes', die overal in zitten, zijn voor sommige huiden niet goed, die zijn te gevoelig daarvoor, dus niet gebruiken.