Wat zijn hele makkelijke yoga en medicatie oefeningen ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Het moet zijn: meditatie oefeningen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is goed om te beginnen (en makkelijk) met de zonnegroet.
Check de bron hieronder voor het stappenplan:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede meditatie oefening is gewoon zitten op de bank en je ogen dichtdoen.
Wil je iets meer, dan kan je op je ademhaling gaan letten als pure observatie.

Dit is om te beginnen al goed genoeg, en je zult in een kwartier al heel veel 'meemaken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Zitten. En nergens aan denken.
Dat is al moeilijk genoeg.
Er zijn een heleboel makkelijke yoga en meditatie oefeningen.
Ik zal de allerbeste en makkelijkste meditatie-oefening vast verklappen: 'slapen is de beste meditatie', aldus de Dalai Lama.
Voor beiden, yoga en meditatie, is het van groot belang om met je ademhaling te werken.
En daar begint dan gelijk de eerste moeilijkheid, wat is een goede ademhaling? Je kunt er zelf mee experimenteren maar als je het verkeerd uitvoert kun je al snel duizelig en licht in je hoofd worden.
Er zijn veel ademhalingsoefeningen online te vinden maar onthou om te beginnen deze regel: adem als het even kan altijd langer uit dan in, bijvoorbeeld 4 tellen inademen en 5 tellen uitademen. Daarmee voorkom je grotendeels dat je duizelig wordt.

De volgende moeilijkheid bij zowel yoga als meditatie is ontspanning. Je moet jezelf tot rust brengen. Het leven van alle dag even achter je laten, loslaten. Een oncomfortabele houding en geluiden kunnen dat bemoeilijken. Zorg voor comfortabele kleding en een rustige ruimte. Ga bij meditatie niet in een houding zitten die je niet lang vol kunt houden en gebruik desnoods een kussentje.

En dan, misschien het belangrijkste: concentratie. Je moet je focussen. Op een gevoel, op een beweging (bij yoga), op een beeld, op een onderwerp.
Waarop precies en wat je bij jezelf moet oproepen, of hoe je omgaat het dingen die zich aan je opdringen die je op dat moment niet wenst moet je leren.

Dat leer je niet zomaar. Begin, om te beginnen, bij 1 onderwerp. Yoga is toch iets anders dan meditatie. Het zijn beiden activiteiten die je echt moet leren en niet zomaar in een paar oefeningen beheerst. Als je nu 'zo maar wat doet' loop je kans de essentie en de baten ervan te missen omdat je het misschien niet correct uitvoert.

Je kunt gerust thuis eens experimenteren. Zoek een op you tube naar filmpjes met trefwoorden als yoga meditatie beginners.
Misschien lukt het je wel een beetje. Maar als je het goed wilt doen zou ik een cursus zoeken. Zowel bij meditatie als yoga is sturing van een gevorderde, wat mij betreft, bijna onontbeerlijk.
Zodra je de basis, d.m.v. een beetje begeleiding, onder de knie hebt kun je dan zelf verder aan de slag. Dan kun je je eigen oefeningen en meditaties kiezen.
Dan weet je, als het goed is, ook wat voor jou werkt en wat niet.