Ik droom vaak dingen die ik als ik wakker ben nooit zou kunnen bedenken

Ik vind het vreemd dat mijn dromen zo bizar en fantasievol kunnen zijn, dat ik dat volgens mij nooit zou kunnen bedenken als ik wakker ben. Hoe zou dit kunnen? Het moet toch ergens vandaan komen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Tijdens een droom laat jij je niet storen door wat mogelijk is in werkelijkheid... Dat is het... Je fantasie is onbegrensd... Het feit dat jij je dromen zo goed herinnert is opmerkelijk... Dat betekent dat je een heel sterk ontwikkelde mind hebt, die goed kan fantaseren... Zou schrijver niet een goed beroep zijn?

Het is de mind, die is onbeperkt en alles wat jij kunt dromen is ergens in het universum realiteit, dat maakt het allemaal nog mooier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het komt gewoon uit je eigen hersenen. In je onderbewustzijn heb je kennelijk een enorme fantasie die bij volle bewustzijn niet wordt geprikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch zitten deze fantasiën en ideeën ergens in je hoofd als je droomt heb geen remmingen en komen ze boven drijven.probeer eens meditatie/ visualisatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wakker bent wordt je denken gestuurd en geremd door je frontale lobben; dat is noodzakelijk om normaal en sociaal te kunnen functioneren. In je dromen is dat deel van je hersenen niet actief en denk je dus ongeremd.
Een reden dat mensen alcohol en andere drugs gebruiken is om de remmende werking van de frontale lobben op een lager pitje te zetten.

Toegevoegd na 14 minuten:
Tegelijkertijd staat tijdens dromen een gedeelte van de prefrontale cortex uit (de dorsolaterale prefrontale cortex). Dit hersengebied wordt onder andere in verband gebracht met het korte-termijn geheugen, of beter gezegd: het werkgeheugen. Het regelt verschillende zaken zoals ergens de aandacht op richten, een handeling plannen en uitvoeren en al je verschillende gedachten en handelingen goed coördineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn theorie over hoe dromen in elkaar zitten is dat het deels gebaseerd is op wat je hebt meegemaakt en gezien die dag, dingen die je vroeger hebt meegemaakt en gezien, en de gevoelens en gedachten die je hebt; en voor het grootte deel op associaties. Volgens mij worden alle dingen via associatie aan elkaar verbonden. Ben je met iemand aan het praten in je droom, en zegt diegene iets dat je zus ook vaak zegt, dan moet je dus aan je zus denken, en wordt dat meteen in je droom verwerkt, vanaf dat moment in de droom is diegene gewoon je zus ipv wie het eerst was. Zie je een huis dat je herinnert aan een huis dat in de krant stond en in brand stond, staat dat huis in je droom ook meteen in brand. Ik denk dat dat is waardoor dromen zo vreemd zijn, omdat alle associaties die je hebt meteen door het verhaal heen geweven worden.
En als je overdag wat zit te denken, heb je ook wel dat je van het ene naar het andere onderwerp gaat in je gedachten, het ene doet je aan iets anders denken, dus ga je daarover denken en dan doet iets je aan weer iets anders denken etc, en dan kan je je op een gegeven moment af vragen hoe je daar nou opeens op kwam. Maar in je gedachten blijven die associaties wel los van elkaar, je gaat wel dan over iets anders nadenken, maar denkt niet tegelijkertijd nog over het vorige, het zijn losse gedachten achter elkaar, het vormt niet 1 verhaal; en in je droom gaan ze op de een of andere manier wel 1 verhaal vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha....heerlijk toch dat je mag dromen wat overdag vaak niet haalbaar is?...Dromen komen uit je onderbewustzijn en is het mooiste wat er is, ook al lijken ze soms bizar en niet voor herhaling vatbaar :)...Het zijn de dingen waarmee je bezig bent in het dagelijkse leven, alleen ze komen met een andere "kapstok" in je dromen terug! Mocht je een droom hebben die regelmatig terugkomt, een repeteerdroom" laat hem dan niet zomaar voorbij gaan, deze droom wil je iets vertellen, iets wat van belang kan zijn in de situatie waarin je nu zit!....Veel droomplezier....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is op zich ook weer een goed teken, de dagelijkse dingen zijn misschien goed oplosbaar voor jezelf....mocht het wel zo zijn dan weet je nu dat je er iets mee moet! En dan hoor ik je misschien wel weer :)