Kan ADHD steeds erger worden ?

Ik denk dat ik ADHD of add heb maar weet het niet zeker. Ik heb de laatste tijd veel meer problemen met concentreren. Kan het dus dat het in de loop van jaren steeds erger wordt ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Concentratie problemen kunnen zeker erger worden, om meerdere redenen.

Wat ook kan is dat de (studie)stof moeilijker wordt waardoor je je vaker moet concentreren, waar je het vroeger met enkel doorlezen nog redde.
De concentratie problemen zijn dan gelijk gebleven, je hebt er echter wel meer/vaker last van.

Wat zelfs zou kunnen:
De afgelopen zes manden iets teveel suiker en kleurstoffen gegeten?
(zie suikerpinmachinevraag)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer actueel onderwerp weer, dus ga ik hier graag even dieper op in, eerst moeilijk technisch, dan in eenvoudigere woorden:

A. De theorie, professionele visie:
1. ADHD moet door een erkende psycholoog of psychiater worden vastgesteld. Te vaak wordt vergeten dat alles in de psychologie nooit met 'ziekte' te maken heeft, maar met een gradatie tussen afwijkend (onderaan/bovenaan de groep, bepaald percentiel 'valt buiten normaal') en 'normaal'. De test Kooij en Buitelaar is daarvoor een heel geschikte test.
2. ADHD of gelijk welke psychologisch DSM IV aandoening (waarin bijv. psychopatie NIET voorkomt, misschien wel in de volgende DSM V) blijft ook een opmeting of testresultaat op een bepaald moment.
3. ADHD zelf staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder en bevat twee componenten: primo een aandachtstekort en secundo een hyperkinetisch gedrag. Dat zijn beide relatieve begrippen en wat voor de een hyperkinetisch is, zal dat voor de ander niet zijn. Bovendien ontdekte ik al in 2006 dat ook aandachtsoverschot in de oude vragen in de Kooije en Buitelaar test FOUTIEF als aandachtstekort werden geregistreerd. Mijn zoon kreeg onrechtmatig het etiket 'ADHD' want bij een grondige IQ-test met bijhorende psychologisch onderzoek, bleek hij meer dan 20 punten verschil te scoren tussen zijn verbaal IQ (extreem hoog) en zijn performaal IQ. Bij mij was mijn verbaal IQ een stuk lager, waardoor ik minder 'abnormaal' was dan hem. Deze P/V-kloof, zoals dit heet, maskeert dikwijls een ander probleem waarbij tegenwoordig jongeren zichzelf dikwijls uit situaties hebben leren 'praten' maar onvoldoende de schuld bij zichzelf kunnen leggen en dat is helemaal geen ADHD maar normaal intellectueel groeigedrag. Zowel ouders, therapeuten, als opvoeders lopen hier dikwijls in, maar psychologen zijn meestal zo goed opgeleid dat zij dit via grondige testen WEL ontdekken (ontmaskeren).

Nu in gewone termen, want hierboven is wellicht de moeilijke theorie voor u.
B. De praktijk, menselijke groeikant:
1. Elk kind groeit op in een proces met schokken, waarbij het beloond wordt voor iets dat het leert (bijv. het loopt rechtop en neemt dingen: "Bravo!!!") altijd snel gevolgd door berispingen dat te ver gaat (bijv.: "loop eens niet weg en blijf hier" en "Blijf daar af!").
2. De fysieke groei dient ook een geestelijke groei te kennen: ZELFBEHEERSING & discipline.
3. Wie zich goed beheerst en hyperactief is heeft... GEEN ADHD.

U bevindt zich in dit groeiproces?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het voor jezelf is, moet je dus altijd deze componenten vergelijken:
1. Hoe actief ben ik? Barst ik van energie en raak ik snel uitgeput? Als je een actief kind of actieve volwassene veel sport laat doen, gaat die zich meestal beter voelen en nog meer sport willen doen. Triatleten en marathonlopers raken op die manier verslaafd aan sport (mezelf inbegrepen). Een bezige bij wil altijd bezig blijven en voelt dat hij niet zo veel inspanning moet doen om bezig te blijven, maar meer energie stopt in stoppen en herstarten. Is helemaal geen ADHD.
2. Hoe zelfbeheerst ben ik en ben ik anderen niet tot last (kern van psychologische afwijking is dat je afwijking storend wordt voor anderen)? Zit je als actieve mens tussen slapende volwassenen, dan zul je natuurlijk een stempel ADHD krijgen, maar ga je naar de sportclub gaan ze misschien vinden dat jij nog eel meer moet trainen om met hen mee te kunnen.
3. Kun je niet zowel nog groeien in fysieke conditie (a) als in bewustwording en zelfcontrole (b) om 'mens sana in corpore sano' te zijn? Als je je bewust bent van het feit dat je misschien als ADHD'er overkomt, kun je misschien bij die mensen wat rustiger blijven en je dan uitleven als je gaat sporten (lopen, zwemmen, schaatsen, skeeleren...). Dus, in zekere zin: als je onder deze groep pseudo-ADHD'ers valt: ja, als je actiever wordt, zul je wellicht nog actiever (willen) worden. Maar normaal zul je daardoor ook sneller een aandachtswinst krijgen tot zelfs aandachtsoverschot. En als je dat leert beheersen, dan word je gewoon een sterkere volwassene dan anderen die almaar rustiger (= ook positieve kant van ouder worden) en stiller blijven zitten en misschien dan meer ontwikkeld raken op sociale gesprekken (waar niets mis mee is, de een is niet beter dan de ander, maar op andere vlakken meer/minder ontwikkeld).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was vrij druk in mijn praten ,altijd! Zenuwachtig en angstig, Kwam daarvoor bij een pschychiatrisch verpleegkundige! Die zei meteen jij hebt adhd test was niet nodig! Een paar jaar later hat ik ineens ptst, en nu sinds 2 jaar asperger! Wel met een zelftest, ivm mijn voorgeschiedenis, als kind, veel gepest, en teruggetrokken, in een eigen wereldje levend ! Kwam ik hier zelf achter! Maar ik wil dit echt eens goed getest hebben!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vermeldt veel zaken, maar asperger is ook GEEN adhd! Dat zit eerder in het autistiforme spectrum en daar moet je dan vooral onderscheid maken tussen mensen die zich daar bewust van zijn (en daar uitraken door dat besef + dat asperger verwijst naar een voldoende hoog IQ om daar ZELF mee om te gaan) en mensen die dat niet willen toegeven of zich daar niet bewust van zijn (die vormen het probleem en dan spreekt men soms van autistisch, maar dat is erg deterministisch en psychologie hoort zelden zo te zijn). PTST of posttraumatische stress stoornis, hoort ook in de DSM IV thuis, dus ik vrees dat je bij onvoorzichtige therapeuten zonder hele lange opleiding advies nam en niet bij serieuze voorzichtige psychologen die EERST testen of anders continu voorbehoud maken voor hun uitspraken. Die verpleegkundige, zelfs een psychiatrische is totaal niet geschikt om uitspraken hierover te doen en mag wettelijk (wet 1975) niet medisch/psychiatrisch oordelen, zie dit document van de psychologencommissie: http://logocom.be/iq/psychologisch-gestoord/getuigenissen/060313-Psychologencommissie.pdf Alle kenmerken die je vermeld, zjin trouwens NORMAAL in de opgroei als kind naar volwassene: zenuwachtig en angstig (maar je moet je angsten meer en meer leren beheersen als volwassene), gepest worden als kind (iedereen moet met pesten leren omgaan, ook volwassenen worden gepest maar meestal is het pesten een gevolg van het feit dat ze merken dat je je ook laat pesten en ze daardoor zelf aandacht van jou krijgen), teruggetrokken (iedereen trekt zich snel terug bij moeilijkheden, noemt 'regressie' in psychologie en dat is een zelfonderzoekje waard), in een eigen wereld levend (iedereen leeft in een eigen wereld, maar we moeten leren omgaan met een ander zijn/haar wereld). Testen lost trouwens niet op, je zoekt te veel achter een etiket en dus geeft men jou etiketten. Leer met je eigen karakter omgaan en schaaf het bij. Leer anderen liefhebben en vertrek vanuit anderen i.p.v. jezelf. Daarvoor mag je zelfs het Johannes-evangelie lezen i.p.v. een boek als "Destructieve relaties" van Jan Storms en zul je veel herkennen, erkennen, kennen, ennen, en...