Hoe erg (schadelijk) is deo voor je ogen?

Ik zit op het internet te zoeken of deo heel erg voor je is (ik dacht van wel).
Maar het bleek van niet ze zeggen 10 min onder de kraan en dan is als het goed is over.
Is dat echt zo? of zijn er wel ernstigen gevallen dan even spoelen?
(Die link kwam ik voorbij toen ik zat te zoeken naar dat (dat Meisje is gek))

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Optiek
29.8K

Antwoorden (1)

Indien je deodorant in de ogen krijgt, kun je dat vergelijken met haarlak of shampoo dat in de ogen komt.
Je oog kan dan licht geïrriteerd raken. Vaak is het oog dan een tijdje rood.
Dit heet etsing: het hoornvlies of bindweefsel raakt licht geïrriteerd.
Hier houd je geen blijvend oogletsel aan over.

Indien je merkt dat de stof die in de ogen is gekomen irriteert, kun je de ogen inderdaad 10 minuten uitspoelen met water. Indien je dit doet met te warm water, irriteert het water zelf weer: etsing.

Er kunnen ook gevaarlijkere stoffen in de ogen komen. Denk aan chloor in het huishouden. Dan moet je spoelen, maar ook contact opnemen met de huisarts.

Indien een oog geïrriteerd blijft, kan een huisarts verzachtende oogdruppels of -creme voorschrijven.

Wat dat meisje op dat filmpje doet, is absurd.
Normaal krijg je niet zo'n hoeveelheid in de ogen.
Verder 'dwingt' ze haar ogen open te houden. Normaal knijp je de ogen dicht om ze te beschermen.

Kortom, een beetje deodorant in de ogen leidt niet tot blijvend letsel.

https://www.thuisarts.nl/oogontsteking/ik-heb-bijtende-stof-in-mijn-oog
Bindweefsel is bindvlies.
Toegevoegd op 10 mei 2019 20:37: tekst