ik wil graag links leren schrijven, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik ben rechtshandig maar ik heb last van mijn vinger dus wil ik graag links leren schrijven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Gewoon oefenen. Ik heb lange tijd mijn rechterarm niet kunnen gebruiken, op den duur leer je het vanzelf (hoewel ik altijd al redelijk ambidexter was en op school al uit verveling of omdat ik last van m'n rechterhand had in sommige lessen links schreef, dat scheelt waarschijnlijk ook).

Je zou schrijfoefeningen kunnen doen zoals je die op de kleuterschool ook krijgt: lusjes maken, figuurtjes overtrekken: allemaal goed voor de motoriek.

Veel mensen hebben de neiging om in spiegelbeeld te gaan schrijven als ze met hun niet-dominante hand schrijven. Wat daar bij mij heel goed voor helpt, is de letters duidelijk visualiseren bij het schrijven. Dat scheelt echt een hele hoop, want doe ik dat niet dan schrijf ik binnen de kortste keren weer één of meer letters in spiegelbeeld.

Ik heb wel nog een andere opmerking: links leren schrijven als je rechts bent, kost veel tijd. Daarbij is je linkerhand die specifieke belasting niet gewend, dus als je het zou doen omdat je veel moet schrijven en je hand overbelast is, heb je binnen de kortste keren dezelfde klachten in je linkerhand. Daarbij word je waarschijnlijk nooit erg snel met je linkerhand, of in elk geval vergt dat echt heel, heel veel uren oefening. Ik heb zelf een handicap waardoor ik onder meer mijn handen niet goed kan gebruiken, en dit soort zaken oefenen zijn in mijn ervaring zelden de moeite waard. Of toch wel, tot op zekere hoogte: het is enorm handig om je naam te kunnen schrijven of even in één of twee woorden een afspraak in je agenda te kunnen noteren. Maar voor alle andere zaken zijn simpelweg betere alternatieven. Er zijn allerlei hulpmiddelen voor bij het schrijven, van penverdikkers schrijfhulpen, speciale penhouders of handgrepen tot simpelweg het gebruik van een laptop. Ook bestaan er allerlei soorten spalken en tape waarmee je een zere of zelfs compleet onbruikbare vinger kunt ondersteunen zodat je tóch gewoon kunt schrijven. Als jij een langdurig probleem hebt met schrijven en het gebruik van een simpel hulpmiddel zoals op deze site (http://www.advys.be/index.php?id=154&groep=35001) dan kun je het beste advies vragen bij een ergotherapeut. Je huisarts kan je doorverwijzen. Ook voor een kortdurende blessure kun je waarschijnlijk een goed hulpmiddel vinden op die site!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt het best eerst alle letters en cijfers met rechts schrijven en dan overtrekken met links. Voor de rest moet je gewoon veel oefenen en dan wordt het steeds beter. (waarschijnlijk is je vinger weer beter voordat je met links kunt schrijven)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door gewoon te gaan schrijven. De fijne motoriek om te schrijven moet zich gaan ontwikkelen en dat lukt je alleen maar door het te gaan doen.
Er zijn wel wat oefeningen die je kan doen om het wat sneller te leren:
- hand op tafel leggen en vingers 1 voor 1 optillen (overigens ook oefening voor pianospelen).
- met die chinese ballen op je handpalm laten draaien.
Dit soort oefeningen helpen de fijne motoriek ontwikkelen. Maar helpt niet direct voor het schrijven zelf, dat moet je gewoon veel oefenen.
Thecis
10 jaar geleden
ik ben zelf ook links en heb mijn arm gebroken...
ik begon met het alfabet schrijven doe dat een paar keer
verder gewoon heel schrijven met links! dan lukt het vast!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel veel oefenen luidt het devies, ik ben van oorsprong linkshandig, maar werd verplicht op de lagere school rechts te schrijven, en nu ben ik ambidexer. Ik ben iets doorgeslagen door simultaan links én rechts te leren schrijven just for the fun of it....

Niet erg efficiënt als je er vanuit gaat dat het allemaal hersencapaciteit kost, maar erg handig bij het schrijven van losgeld brieven ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klopt ik ben er ook mee bezig