Is het handig om concentratiepillen te slikken?

Ik heb binnenkort mijn rijexamen voor rijbewijs B. Thuis hebben we pillen liggen (Plantival) voor betere concentratie. Is het handig om deze in te nemen voor het examen, of heeft het grote nadelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
nooit zomaar medicatie gaan nemen.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik had eens zo'n valeriaan iets, als ik het volgens het doosje nam, werd ik heel erg slaperig! Dus pas wel op, test het van tevoren
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb jaren geleden ook eens zo'n valeriaan-spul van Plantival genomen. Slaperig werd ik er niet van. Toen nog maar eentje genomend. Ook daarna werd ik niet slaperig. Wel misselijk.

Antwoorden (2)

Zou ik niet doen, heb het ook gedaan en wat extra voor de zekerheid... nou dat werkte averechts...
Het is een mindset, als jij jezelf voorhoud dat niks van dat examen afhangt anders dan her-examen doen ga je veel relaxter het examen in.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De werkzame stof in Plantival is Valeriaan. Dat is een plantaardig middel dat werkt tegen nervositeit en de slaap wat bevordert. Het zorgt er dus niet voor dat je je beter kunt concentreren en alerter bent, maar juist dat je rustiger en kalmer bent. In feite is dat een tegenovergestelde werking.

Als je erg faalangstig of extreem zenuwachtig bent, zou het zinvol kunnen zijn een dergelijk middel te nemen. Ik schrijf "extreem zenuwachtig" omdat ik eigenlijk geen mensen ken die helemaal niet zenuwachtig zijn geweest voor hun rijexamen. Enige spanning is normaal en zenuwachtig zijn hoeft helemaal niet erg te zijn. Pas als mensen zó zenuwachtig zijn dat ze niet meer normaal kunnen functioneren tijdens het examen, is er sprake van een probleem. Dan zou een dergelijk middel heel functioneel kunnen zijn. Maar het zorgt er dus niet voor dat je je beter kunt concentreren, en ik zou zeker geen middelen gaan nemen "voor de zekerheid" als je verder geen grote problemen hebt met zenuwen of angst.

Als je van plan bent om dit middel te nemen - of welk middel dan ook - zorg dan dat je het in elk geval vantevoren één of liefst minstens twee keer hebt uitgeprobeerd. Hoewel je in dergelijke doseringen weinig bijwerkingen verwacht, worden sommige mensen er wel degelijk wat suffig of slaperig van, en in zeldzame gevallen kun je er onverwacht anders op reageren dan je zou verwachten. Sommige middelen kunnen bij bepaalde mensen zelfs een totaal tegenovergestelde reactie oproepen en dus de klacht juist erger maken. Of zo'n paradoxale reactie wel eens gemeld is bij valeriaan weet ik niet (en ik heb even geen zin om het op te zoeken) maar hoe dan ook wil je niet voor verrassingen komen te staan tijdens je examen. Dat lijkt mij tenminste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
idd, plantival is niet voor betere concentratie! Ik vond het wél goed werken bij nervositeit, maar ik zou het niet gebruiken vóór een examen
Cryofiel
10 jaar geleden
Gedegen antwoord weer, Lies12!