Zijn artsen in Nederland verplicht een melding te maken bij signalen van kindermishandeling?

Graag met bron

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Alleen als er na het doorlopen van het stappenplan reële kans op schade is, zijn ze verplicht dit te melden bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling.

"Artsen hebben een zorgplicht voor kinderen die schade door kindermishandeling kunnen oplopen. Maar de afweging of en hoe u actie onderneemt, is vaak niet eenvoudig. U ziet signalen, maar zou het echt zo ernstig zijn? En rechtvaardigt dit ingrijpen van buitenaf? Hoe kunt u de band met het gezin zoveel mogelijk in stand houden, hulp organiseren en als dat nodig is toch ook tijdig melden?

De KNMG-meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld en de bijbehorende stappenplannen kindermishandeling en volwassenengeweld helpen u bij het maken van deze afwegingen. Zodat u weet wat u met uw vermoedens aan moet, met wie u deze kunt bespreken en op welk moment. De code helpt u ook om af te wegen wanneer een melding bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling of het Steunpunt Huiselijk Geweld is aangewezen."
SimonV
10 jaar geleden
Beste

Een directe bron kon ik niet vinden maar ik kan je wel vertellen dat als er een minderjarige op consultatie komt bij een arts en deze heeft voldoende bewijzen* en een groot vermoeden van kindermishandeling kan er aan de alarmbel getrokken worden.

* Met voldoende bewijzen bedoel ik: blauwe plekken, gebroken beenderen, letsels die mysterieus zijn, ouders die vaag of inconsistente uitleg geven over deze voorvallen, kinderen die vaak voor dezelfde klachten bij de arts zijn (zoals geregeld een gekneusde rib of een blauw oog, ...),...

Hier zijn echter strikte regels en voorwaarden voor. Hier heb ik wel enkele bronnen van, dit betreffende meldingsplicht.

Mvg
Faoran
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
"Aan de bel trekken": de arts zal het door mij genoemde "Stappenplan kindermishandeling" moeten doorlopen.