kunnen te strakke/ kleine schoenen lijden tot gevolgen?

Hoi,

kunnen te strakke/ kleine schoenen lijden tot gevolgen? Een week geleden zei een vriend nog dat als je een te kleine/ strakke schoen draagt dat je voeten niet zo goed meer groeien (qua lengte). Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom je überhaupt op te krappe/kleine schoenen zou WILLEN lopen.. Dat doet toch zeer?
Amadea
10 jaar geleden
Dat heeft lijden tot gevolg, ja. Nergens voor nodig.
Ivana
10 jaar geleden
Zo kregen de Japanse Gheisha's hun kleine voetjes. Helemaal misvormd!

Antwoorden (2)

Vroeger werden in China wel eens voetjes van kinderen (vanaf zo'n 6 jaar) ingezwachteld om ze klein te houden, de zgn. lotusvoetjes, maar of je een dergelijk effect ook krijgt met te kleine schoenen betwijfel ik. In elk geval wél pijnlijke voeten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lotusvoetjes
jc54
10 jaar geleden
Er lopen heel veel vrouwen rond met pijnlijke, vergroeide voeten, omdat ze van jongs af aan te kleine schoenen dragen. Vanaf heel jong moeten kinderen goed passende schoenen dragen, die hun voeten aan alle kanten de ruimte geven om te groeien.
Zodra meisjes opgroeien 'kindaf' zijn en 'ijdel' worden, blijken ze vaak hun voeten te groot te vinden. Een kleine voet staat vrouwelijker en mooier in een vrouwen schoen [pump].

[In China bond men de vrouwenvoet af waardoor vrouwen nog amper konden lopen. Vele eeuwen geleden was er een schoonheidsideaal, mannen vonden het heel erg sexy als een vrouw kleine voeten had.]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lotusvoetjes

De oplossing hiervoor is dat vrouwen hun schoenen een maat te klein kopen en hun voeten verzieken. De voet gaat scheef staan, er komen knobbels aan de grote teen en pijnloos lopen kan alleen nog maar op blote voeten.

Wat is hallux valgus?
Een hallux valgus is een aandoening waarbij de grote teen scheef groeit. Het middenvoetsbeen van de grote teen groeit naar binnen en de teen zelf wijst naar de buitenzijde van de voet. Hierdoor ontstaat een knobbel (bunion) aan de zijkant van de voet bij het begin van de teen.

Symptomen van hallux valgus
>>>Meestal beginnen de klachten met pijn aan de knobbel tijdens het dragen van te smalle schoenen. Dit soort van pijn wordt veroorzaakt door druk en wrijving van de schoen. Wanneer deze wrijving blijft aanhouden, kan er zich na verloop van tijd een ontsteking voordoen. Dit veroorzaakt dan een pijnlijke, rode zwelling aan de binnenzijde van de grote teen.
Na verloop van tijd kunnen er zich ook pijnklachten tijdens het stappen of sporten ontwikkelen.
Tot slot ontstaat er na verloop van tijd ook pijn onder de andere tenen en kan er ook misvorming van de andere tenen optreden.
http://www.uza.be/behandeling/voet

Antwoord :
Ja, te kleine schoenen kunnen pijn lijden en vergroeiing tot gevolg hebben.
Verstandig is om bij een schoenen speciaalzaak je voeten te laten opmeten in lengte en breedte. Met deze gegevens in de hand is het raadzaam om goede schoenen te kopen, laat je adviseren.
Lederen schoenen zijn beter dan andere. De voet kan ademen omdat leer niet afsluit, anders krijg je ook nog zweetvoeten, niet fijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Jodokus PLUS.
Ook te hoge hakken (meer dan vier cm) zijn heel slecht voor de voeten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, niets op aan te vullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank jullie wel!
Ook voor de goede aanvullingen. De te hoge hakken zijn inderdaad slecht, je staat dan 'uit balans'.
Eelt en eksterogen dienen aangepakt te worden bij voorkeur door een gediplomeerde pedicure, om nog groter onheil te voorkomen,