Bottom line: een hoop onderzoek; niks bewezen.
(Overigens wordt in de natuurwetenschap nooit iets "bewezen", laat staan dat er zoiets is als "bewezen onderzoek"; maar ik bedoel dat er hier geen grootschalige consensus/overeenstemming is tussen onderzoeken.)
Het gaat hier over radiogolven van bijvoorbeeld mobiele telefoons, begrijp ik. Uit het feit dat er geen eenduidigheid is mag je afleiden dat áls het effect er is, dat het dan zeer zwak moet zijn. Ik denk dat dat momenteel de meest genuanceerde mening is die je kan hebben.
Vervolgens is je vraag om het Floww principe werkt. Ik ken de methode niet uit onafhankelijke bron, maar ga af op je beschrijving dat ze "onnatuurlijke" velden omzet in "natuurlijke" velden. Op de flow-website (link #1) staat dat de elektromagnetische straling wordt omgezet in een veld van natuurlijke, lichaamseigen frequenties. Kijk, mobieltjes werken met radiogolven met een bepaalde golflengte. Daar valt niet veel aan te sleutelen, anders zijn het geen radiogolven meer en dan zou je telefoon überhaupt niet meer werken. Kortom, als je telefoon met z'n antenne in staat blijft een zendpaal te bereiken dan blijft ie ook in staat je lichaam te bereiken. En dan zie ik onmogelijk in dat de uitwerking daarvan anders zou zijn. (Nog even afgezien van het feit óf er een negatieve uitwerking is.) Je kan de radiogolven wel wegkrijgen: dan moet je je telefoon simpelweg uitzetten (is makkelijker dan afschermen). Maar dan kun je niet meer bellen.
Vervolgens claimt de producent ook nog een "Floww® Veld" te produceren. Niemand weet wat dat zou moeten zijn, er is geen natuurkundige die het ooit gemeten heeft, dus dat is volkomen lariekoek bedacht door crackpots. Ik heb nog even voor de zekerheid gekeken op PubMed, een database van medische onderzoekspublicaties, op het woord "floww" (link #2). Er is één onderzoek dat een hit geeft. Maar dat is omdat de auteurs een typfout maakten toen ze "flow" wilden schrijven. Kortom, nul wetenschappelijk onderzoek.
Kortom, of EM-straling schadelijk is, dat is betwist*. Of de floww methode werkt, dat lijkt me duidelijk van niet.
*: Gamma en Röntgen EM-straling is zeer zeker schadelijk, maar dat is niet de straling waar hier over gesproken wordt, en geen floww-adapter die daartegen helpt.
- Bronnen:
-
http://www.floww.com/products/mobilefloww
-
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=%...