Bij de menstruatie komt enkel wat bloed en weefsel vrij van de baarmoederwand die zich elke cyclus (bij de meeste vrouwen dus elke maand) vernieuwt. Er komt dus geen bloed uit een wond en zeker niet uit een groot bloedvat zodat het maar zou blijven stromen. Als het laagje baarmoederslijmvlies eenmaal naar buiten is gekomen, is het voor die maand 'op'. Pas de volgende maand heeft het zich weer volledig opgebouwd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Belangrijkste is dus dat het niet gaat om bloedverlies uit een wond of bloedvat. Er is maar een beperkte hoeveelheid weefsel en bloed dat zich in de baarmoeder bevindt en dat tijdens de menstruatie - onder invloed van hormonen - naar buiten komt.

Dat is trouwens echt niet veel, hooguit een eierdopje of daarmee vergelijkbaar. Alleen bij hele hevige menstruaties kunnen vrouwen soms na verloop van tijd last krijgen van bloedarmoede. Maar ook dat komt nog bij lange na niet in de buurt van doodbloeden. Daarvoor moet je echt heel veel meer bloed verliezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, duidelijk verhaal.