Claustrofobie is angst voor kleine ruimtes, wat ook kan zijn, angst in kleine, afgesloten ruimtes. Ja daar kunnen blinden ook last van hebben. Blinden horen en/of voelen hoe groot een ruimte is, waar zij in verblijven. Maar voelen ook wanneer zij niet weg kunnen uit een ruimte. Het niet kunnen zien van licht maakt het nog spannender, omdat licht ruimer doet lijken. Blinden zijn mensen met dezelfde angsten/fobieën en gevoelens en ervaringen als mensen zonder visuele handicap. Zij zien ook, maar dan zonder ogen.. In de link een mooi verhaal over een blind persoon met clausterfobie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, claustrofobie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor het delen van het verhaal in je link, Crea. Erg mooi! Respect voor die man en zijn levenshouding.
De uitspraak 'FEAR staat voor False Evidence Appearing Real' is enorm treffend :)
Antoni
10 jaar geleden
Claustrofobie bij blinden kan ik me goed voorstellen, maar ik vraag me nu af of blinden ook hoogtevrees kunnen ervaren. Ze zullen bijvoorbeeld de wind en de kou voelen op een plek als het topje van de Eiffeltoren, en misschien merken dat de mensen om hen heen gespannen(er) zijn, maar zullen zij zelf de hoogtevrees ervaren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, er zijn verschillende blinden die mij enorm aanspreken en boeien, Miles is 1 van hen, maar ook de verhalen van Kim Bols bijvoorbeeld zijn uit het leven gegrepen, zij helpt blinden alles eruit te halen wat erin zit, door haar eigen ervaringen en ontdekkingen. Deze mensen laten zien, dat zien niets met kijken te maken heeft. Dat blinden als ze willen en kunnen, niets in de weg staat om te doen. Enorme inspiratiebronnen dus. Ja, hoogtevrees komt ook bij blinden voor, je hoort de diepte onder je, je voelt de rand of muur, waar je moet stoppen, je voelt het begin van de trap. Maar ook de spanning van anderen om je heen kunnen beangstigend zijn, je paniekerig laten voelen. Veelal zijn angsten, ook bij blinden aangeleerd/aangepraat, je moet lef hebben je eigen weg te gaan.