Wanneer vergaat het lichaam van een mens het snelst?

Vergaat het lichaam van iemand die ziek is geweest {kanker ,aids } sneller als iemand die bijv door een ongeluk gestorven is of maakt dit geen verschil?
Leeft de ziekte wel verder in het lichaam na de dood of sterft die ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (6)

De ziekte sterft ook, maar iemand die veel geleden heeft, heeft gewoon minder lichaam over om te vergaan, en zal dus eerder vergaan zijn. Daarbij (en dit is geen fijn verhaal) zijn er bij mensen die lang "op strerven" liggen, gewoon al ontbindingsprocessen aan de gang.

Daarbij speelt warmte een grote rol, zoveel te warmer, zoveel te sneller de bacteriën groeien en zoveel te eerderis het lichaam vergaan (en dan heb ik het niet over andere externe factoren zoals hoe en waar het lichaam begraven is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij de dood krijgt het gezwel geen aanvoer meer van bloed,
Ik denk dat een lichaam even snel vergaat

Toegevoegd na 1 minuut:
bij het vergaan van een lichaam zijn er heel wat factoren die bepalen hoelang het duurt voordat een lichaam is vergaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om met je eerste vraag te beginnen. Als je eventuele invloed van medicijnen niet meetelt dan gaat een lichaam van iemand die bedlegerig is minder snel over in staat van ontbinding dan iemand die uit het volle leven weggerukt wordt.
Raar voorbeeld, zelfslachtende slagers lieten de koeien die ze gingen slachten eerst een week op stal staan voordat ze geslacht worden, puur uit oogpunt van het sneller tot bederf over gaan. Een sporter die in het harnas sterft zal snel overgaan tot ontbinding.
tweede vraag: bacterien leven voort met besmettingsgevaar de ziekte niet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor het ontbindingsproces tot in lengte van jaren is er geen verschil, puur de aanvang van het proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kanker betreft de cellen kunnen "oneindig doorleven". Kan het niet een, twee, drie vinden maar in een of ander Amerikaans laboratorium heeft men cellen die vandaag de dag nog steeds springlevend zijn terwijl de dame in kwestie al in 1948 is overleden aan kanker.

Het verteringsproces van een stoffelijk overschot verteert bij iedereen even snel, dat ligt aan de omgevingsfactoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen verschil. Hoe snel een lichaam ontbindt hangt voornamelijk af hoe het na de dood bewaard wordt. In de vriezer bijvoorbeeld houdt een lichaam het beduidend langer uit dan bovengronds in een bos. Daar zijn inmiddels dankzij het werk van onder andere de Bodyfarm tamelijk betrouwbare schema's van, waarbij zelfs blijkt dat bijvoorbeeld het lichaamsgewicht nauwelijks invloed heeft op het proces van vertering.

Zodra echter het lichaam sterft, sterven uiteindelijk ook alle levensvormen die van dat lichaam afhankelijk waren, waaronder ook virussen en bacteriën. Ziektes versnellen of vertragen het proces niet, en woekeren ook niet door na de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Is het niet zo dat het lichaam van iemand die bijvoorbeeld aan ebola is gestorven, vanwege alle interne bloedingen eerder zal zijn ontbonden dan het lichaam van iemand die aan een hartinfarct is gestorven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste alinea is volgens mij niet geheel correct. Als de bacteriën zouden sterven,zou het lichaam nooit vergaan lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Miltvuur
Dit is de link waar ik naar wil verwijzen. De bacterien blijven nog lang actief. Ook na de dood
een deel van mijn werk bij de dierenambu houdt in dat ik de vriezer of koeling bij de dierenartsen leeghaal, en de kadavers naar destructie of crematorium breng.
wat daarbij opvalt, is dat dieren die veel medicatie hebben moeten slikken, eerder gaan stinken.
een dierenarts beaamde dat desgevraagd.
een reden hiervoor kan ik helaas niet geven, maar het fenomeen bestaat dus wel.
Rieneke1