Wat kan de oorzaak zijn van opgezette klieren in de buik?

Mijn dochter is binnen een maand 2x opgenomen geweest in het ziekenhuis met hevige pijn, rechts onder in de buik. Uiteraard werd in beide gevallen in eerste instantie gelijk gedacht aan een ontsteking van de appendix (blindedarm-ontsteking) , maar dat bleek niet het geval. De laatste keer (gisteren) bleek na een echo dat haar lymfe-klieren opgezet waren in de buik en de oorzaak van de hevige pijn moest zijn, aldus de chirurch. Wat de oorzaak daarvan was bleef een beetje in het midden..........

Toch vond het een onbevredigend en vaag antwoord. Er bleek wel een onsteking te zijn gezien de bloedwaarden, maar omdat m'n dochter geen koorts had en de klachten (net als de eerste keer) weer verminderden, werd er geen verder onderzoek gedaan.

Wie herkent dit?

14 jaar geleden
27.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen echt antwoord op je vraag, dus daarom maar gewoon hier... Tussen mijn 6e en 14e heb ik een keer of vijf/zes met de klachten die jij beschrijft in het ziekenhuis gelegen. Steeds werd gedacht aan blindedarmontsteking (en bij een kijkoperatie is de blindedarm uiteindelijk ook weggehaald)... ...maar ook steeds bleek dit niet het geval.
Bloedwaarden deden vermoeden dat er sprake was van een flinke ontsteking en mijn lymfeklieren waren ook opgezet.
Bij mij is nooit gevonden wat het probleem wél was.. maar gelukkig heb ik sinds mijn 14e (ongeveer.. misschien 15?) nooit meer last gehad!
Ik hoop dat ze bij je dochter snel achterhalen wat het probleem is... en anders hoop ik natuurlijk dat het ook bij haar opeens verdwijnt! Sterkte!

Het beste antwoord

De symptomen herken ik wel, van toen mijn moeder een jaar of vijftien à achtien terug naar het ziekenhuis moest met het vermoeden van een accute blindedarmontsteking. Haar blinde darm was prima in orde, maar er moest wel ergens een ontsteking zitten. Een ernstige, alle artsen stonden in opperste stand van paraatheid en bereidden zich voor op een kijkoperatie.

Niet dat je hier iets aan hebt: het menselijk lichaam is zo complex; zeker bij zoiets als dit waar de artsen, die je dochter werkelijk hebben onderzocht en geen goede verklaring kunnen vinden, is het kansloos om te hopen dat een niet-medisch getrainde vreemde op internet zomaar van een afstand een heldere diagnose kan stellen.

Een ontsteking kan voorkomen in dat complexe menselijk lichaam zonder dat daar een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor is. De medische wetenschap is tegenwoordig zo ver gevorderd dat we er niet meer aan gewend zijn, maar het kan nog steeds gebeuren. Dat hoeft overigens geen ramp te zijn: het lichaam heeft een geweldig zelfhelend vermogen, en de meeste van dit soort dingen gaat dan ook vanzelf over, hoe eng de onzekerheid ook kan zijn.

Hoe het toen met mijn moeder is afgelopen: de koorts (die had zij wel) zakte spontaan, de klachten gingen voorbij, de artsen stonden voor een raadsel, ze kon na twee dagen naar huis en leefde (en leeft nog steeds) lang en gezond.

Natuurlijk wel de algemene uitsmijter: als je dochter klachten houdt of opnieuw ontwikkelt, ga je uiteraard direct weer naar een arts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, en zeker gaan we dan weer naar de arts, maar willen dan door naar groningen, waar het weer iets gespialiceerder is allemaal.

Andere antwoorden (2)

Herken je hier iets van meschien ?

http://www.hids.net/index_files/artikel2.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoontje is toevallig vandaag ontslagen uit het ziekenhuis, hij had ook een zere buik. Ook had hij koorts erbij.. Echografie gehad omdat ze dachten aan een blindedarmontsteking dit was het niet (gelukkig) tijdens de echoonderzoek zagen ze dat de lymfeklieren in zijn buik opgezet waren. Longfoto niets byzonders. Naar 2 dagen ziek, vandaag ineens beter. Koorts weg dus mocht hij naar huis, eind van de middag is de koorts wel weer opgezet, maar hij is verder nog zichtzelf. De dokters weten niet wat het was, ook bij hem waren de bloedwaardes boven de 100. We wachten nu de bloedkweek af.