Ik sport 3 keer in de week wisselend Cardio en krachttraining. Het doel is om gewicht te verliezen. Kan ik eiwit shakes nemen?

Zo ja, welke? En waar zijn ze het voordeligst verkrijgbaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kun je doen, maar kijk eerst eens naar wat je nu binnenkrijgt.
Gebruik bijvoorbeeld de app Fatsecret op je telefoon, dan kun je precies invoeren wat je eet op een dag (even keukenweegschaal erbij pakken).
Als je dit een paar dagen doet, zie je precies hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten je binnenkrijgt.
Als je meer dan 100 gram eiwitten binnenkrijgt op een dag, is een shake niet echt nodig hoor.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het belangrijkste is dat je goed zit met je voeding.
Kijk eerst eens hoeveel kcal je nodig hebt: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Vul je gegevens in (let op man/vrouw en metric), en draai aan de schijven om je activiteiten in te voeren.
Nu komen bovenaan 2 getallen te staan, BMR en TDEE.
BMR is wat je lichaam gebruikt om je in leven te houden, ademhaling, celvernieuwing etc, niet hieronder gaan eten.
TDEE is wat je nodig hebt aan kcal om op gewicht te blijven met de ingevulde activiteiten.
Ga ergens tussen die 2 inzitten. Stel dat je een BMR van 1500 krijgt, en je TDEE is 2000, dan kun je het beste rond de 1800 gaan eten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als het goed is kun je dit bij de app Fatsecret allemaal invullen, wat je dagelijkse doel is van kcal en dergelijke.

Wat het beste percentage is van koolhydraten, vetten en eiwitten verschilt per persoon, dus varieer daar een beetje mee en kijk hoe je er op reageert. Ik weet dat ik genoeg koolhydraten nodig heb op actieve dagen, dus daar let ik op.

Maar als jij gewoon simpel traint, hoef je echt geen dure shakes te gaan kopen hoor. Je kunt ook genoeg eiwitten binnenkrijgen door bijvoorbeeld wat extra kwark te nemen (de Linessa van de Lidl is lekker en goedkoop).
Ritsuka