mijn kind is 2 handig, leer ik het af of moet ik het onderhouden?

Hallo, ik heb een zoon die 5 jaar is. In september gaat hij leren schrijven, lezen en rekenen. Hij is getest en is handig. En even handig in zowel links als rechts. Wat moet ik doen? Kan mij iemand helpen om bronnen te vinden waarin onderzoek staat van het afleren van die 2handigheid, of het behoud ervan. Wat zijn de gevolgen van het afleren of van het te onderhouden. Heeft het leren schrijven een andere aanpak nodig? Hoe help ik best mij kind vooruit. Met als doel hem te laten ontwikkelen tot een zo evenwichtige mogelijke persoonlijkheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik zou het zo laten, vaak vind een kind vanzelf een voorkeurshand
ItisILeClerc
10 jaar geleden
waarom zou je een vaardigheid willen afleren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niks afleren, zie ook onderstaande antwoorden, maar rechtshandig schrijven heeft voordelen boven idem linkshandig.
Dat zou ik dus wel bevorderen, immers: voor een twee-handige is dat verder lood om oud ijzer.
Ivana
10 jaar geleden
Ik heb kinderen gezien die linkshandigheid moesten afleren op school en vervolgens gingen stotteren. Laat het zoals het is. Dit wordt door hersenen gestuurd, daar moet je geen verandering in brengen. Dat regelt zich vanzelf. Een linkshandige schaar is zó gekocht. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo allen, bedankt voor het antwoord. Wat jullie antwoorden is inderdaad wat ik aanvoel. En wil het hem ook niet afleren. Alleen is het centra dat hem teste nogal voorstander om te dwingen in één van de 2 of links of rechts. En wil me wel goed inlichten. Zodat de keuze die we maken om hem zelf te laten kiezen, of net niet. Wel een doordachte keuze is. Want het centra komt af met "de wetenschap heeft vastgesteld dat..." en kan daar als leek moeilijk tegenop. En zoek dus achter studies of zo die mij meer fundering geven.
Het doet me zeker goed om te horen dat er 2 handigen zijn die dit handig en goed vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals al gezegd is dit veel meer een voordeel dan een nadeel. Bijvoorbeeld als je een arm breekt, hem je veel minder problemen, leer dit dus zeker niet af!

Antwoorden (4)

je moet het zeker niet proberen afleren,laat hem zijn natuurlijke gang gaan en je zal wel zien met welk hand hij bv zal schrijven.

Toegevoegd na 2 minuten:
getuigenis van een 2 handige:Het kan hardhandig aangeleerd worden (Vroeger werden linkshandige kinderen gedwongen rechts te schrijven, met genoeg dwang lukt dat best), maar mensen kunnen het ook van nature hebben. Ik ben links bijna net zo handig als rechts. Alleen schrijven kan ik met links minder mooi dan rechts, maar dat is dan ook een activiteit die oefening vereist.

Overigens zie ik niet waarom dit een ‘storing in de ontwikkeling’ zou zijn. In tegendeel, het is bijzonder nuttig.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok, thanks.
Niet afleren, ik ben het zelf ook, het is zo handig.
zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambidextrie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok, thanks.
Ik zou het hem vooral niet afleren. Ik zelf ben vroeger tweehandig geweest en vond het destijds best handig als ik een schrijfarm kreeg. Echter ontwikkelt 90% van de mensen naarmate hij/zij ouder wordt toch onbewust/bewust een voorkeurshand.

Ik denk dus dat je hem gewoon zijn gang moet laten gaan en dan zal hij vanzelf kiezen met welke hand hij gaat schrijven. Of misschien ook niet, dan is dat ook niet erg :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok, thanks.
Afleren? Het is juist een voordeel om 2-handig te zijn. Je moet het hem dus absoluut niet afleren. Hij komt er ook zelf wel achter met welke hand hij het beste kan schrijven en als hij met beide handen goed kan schrijven is het alleen maar een voordeel. Stel dat hij later iets aan één van zijn handen krijgt of dat hij een keer zijn pols breekt, dan heeft hij altijd de andere hand nog om iets mee te doen, c.q. mee te schrijven. Het is bovendien ook heel goed voor zijn hersens. Nu worden beide hersenhelften in allerlei goed getraind in dingen die je met je handen doet, terwijl anders 1 hersenhelft op dat gebied meer getraind wordt dan de andere hersenhelft.