Waarom zijn er meer rechts-handigen?

Waarom zijn er meer rechts-handigen dan links-handigen? En hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hersenen bestaan uit twee gelijke maar gespiegelde helften. De linker hersenhelft stuurt de rechterkant van je lichaam aan, en andersom. Meestal is een van de twee hersenhelften de baas. Als je linker hersenhelft de baas is schrijf je met rechts. Maar je bent niet alleen rechtshandig, je bent dus ook rechtsvoetig, rechtshorend en rechtsziend.

Bij 90% van de Nederlanders is de linker hersenhelft de baas. Waarom dat zo is, is niet bekend. Waarschijnlijk geven ouders dat door aan hun ouders. Een groot deel van de mensen kan met rechts en met links schrijven, dat noemen we ambidextri.

Vroeger dachten mensen dat linkshandigheid slecht was. Linkshandige kinderen moesten op school gedwongen rechts leren schrijven. Tegenwoordig is linkshandigheid geaccepteerd maar de meeste gebruiksvoorwerpen worden toch ontworpen voor rechtshandigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat vooral de ouders vroeger zeiden dat je rechtshandig moest zijn en dat het zo iedereen aangeleerd wordt, voor zover dat mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmmm, waarschijnlijk heeft het naast een medische verklaring ook te maken met het aanleren van rechts omdat dat 'gewoon' is.

Een klein kind is twee-handig. Knippen, tekenen en kleuren gebeurd met beide handen. Totdat een kind gaat schrijven, dan 'moet' hij een voorkeur hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9% van de mensen is linkshandig. De oorzaak is echter onbekend. Een stuk is erfelijk. Vroeger werden mensen die linkshandig waren verplicht rechtshandig. Op straf van lijfstraffen. Misschien is er dan ook iets in de genen dat veranderd :-) wie weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechtshandigheid is evolutionair bepaald.
n.a.v. jouw vraag heb ik onderstaand artikel door gelezen.
Ik raad je aan het ook te lezen, het is interessant en verklaart een hoop.
http://www.kennislink.nl/publicaties/rechtshandigheid-en-taal-in-de-evolutie