Waarom krijg je een bloedsmaak in je mond als je net hebt gerent?

Altijd als ik hard ren krijg ik een rare bloedsmaak in mijn mond.

Toegevoegd na 2 uur:
Men legt me uit over of ik een hardloper ben en dat het een ijzersmaak is i.p.v. bloedsmaak.

bij deze: ik ben geen hardloper.
Ik heb het over wanneer ik te laat ben voor de bus dat ik dan moet rennen.
Mijn vriend zegt precies hetzelfde, namelijk dat het gaat om een bloedsmaak en geen metaalsmaak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Zou het er misschien mee te maken kunnen hebben dat je bloed zo hard wordt rondgepompt, dat er zo'n druk op de haarvaatjes in je keel komt, dat er bloedserum in je mond komt, wat normaal niet gebeurt? (Dus zonder dat er bloedvaatjes knappen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zit ijzer in je bloed
Als je heel hard gaat rennen krijg je wel eens de smaak van ijzer / metaal in je mond. Dat komt omdat er dan een heel klein beetje bloed uit je luchtwegen omhoog komt. Omdat het maar een heel klein beetje bloed is overheerst de smaak van het ijzer.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die metaalachtige smaak is vrij normaal voor een beginner.
Je lichaam moet meer rode bloedcellen aanmaken om de zuurstof te kunnen vervoeren. Omdat je die nog niet voldoende hebt kun je die bloedsmaak soms proeven.
Eigenlijk is het niet zo zeer een bloedsmaak maar meer een ijzersmaak die je ervaart denk ik.

Ben je geen beginner maar een meer gevordere hardloper? Dan zou ik het een beetje rustiger aan doen. Wat langzamer opbouwen en goed opwarmen voor je echt van start gaat.