wat is het verschil tussen een cpap en een bi-level

Ik heb slaapapneu ,en zou graag willen weten , Wat het verschil is tussen een cpap apparaat en een bi-level apparaat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (2)

Bi-level cpap
De Bi level is een cpap waarbij een onderdruk en een bovendruk wordt ingesteld. Het apparaat controleert voortdurende de luchtstroom en bij het uitademen wordt de druk verlaagd. Dit wordt met name toegepast bij mensen die een zéér hoge druk hebben en daardoor moeite krijgen bij het uitademen. Het wordt ook toegepast bij patiënten met csas.

Hieruit volgt dus dat een bilevel een soort cpap is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een CPAP is een variant van een serie apparaattypes die gebruikt wordt bij OSA (obstructieve slaapapneu).

De afkorting CPAP staat voor continuous positive airway pressure, dat vertaal ik als continue (doorgaande) positieve druk op de luchtwegen. Heel simpel gezegd werkt zo'n apparaat door de hele tijd dat het apparaat in gebruik is een klein beetje tot een boel (afhankelijk van het recept en de instellingen) overdruk te veroorzaken, waardoor de ademhaling niet (of niet zo vaak) stopt tijdens het slapen.

Vooral in het begin van het gebruik van een CPAP apparaat, maar ook bij patiënten met bepaalde ziektebeelden of andere symptomen kan het uitademen lastig zijn als het apparaat in gebruik is, dit komt doordat er constant druk staat.

Een bi-level apparaat is ook een PAP apparaat in de zin dat er overdruk gecreëerd wordt door het apparaat, maar dit apparaat kent twee niveaus (bi = twee en level = niveau) dat houdt in dit geval het volgende in. Een bi-level apparaat is een apparaat dat de luchtdruk verhoogt op het moment dat er ingeademd moet worden en verlaagd op het moment dat er uitgeademd moet worden. Zo'n bi-level PAP apparaat wordt ook wel BPAP (bi-level positive airway pressure) genoemd.

Een BPAP is dus een CPAP, maar dan niet met constant dezelfde druk, maar een verlaagde druk tijdens het uitademen om dit gemakkelijker te maken.