Wordt vitamine C uit voedingssupplementen wel opgenomen?

Ik lees tegenstrijdige verhalen op internet over de opname van vitamine c uit pillen. Ik slik zelf een rozenbottelsupllement met hoge vitamine c gehalte.
Heeft iemand een goed antwoord op de vraag of vitamine c wel wordt opgenomen uit supplementen?

PS. Ik wil geen mening of discussie over het feit of bijslikken van vitaminen zin heeft, of adviezen over supplementen in het algemeen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Vitamine C wordt opgenomen door het lichaam als het nodig is en beschikbaar. Alles wat je te veel neemt scheid het lichaam weer uit. Extra inname heeft niet heel veel zin tenzij je weet dat je dagelijkse inname met je voeding, te weinig geeft.

Vitamine C (ascorbinezuur) is een wateroplosbare vitamine. Deze wordt dus wel opgenomen, maar als je genoeg hebt, wordt het overschot net zo hard weer uitgeplast. Overigens kan hij dan nog wel nut hebben. Sommige mensen die gevoelig zijn voor blaasontsteking slikken hoge doses vitamine C . Omdat dit dan in grote hoeveelheden in de urine terecht komt en omdat deze vitamine een zuur is (ascorbinezuur), maakt het de urine zuur. En een zuur milieu is een slechte voedingsbodem voor bacteriën. Het idee is, dat je op deze manier voorkomt dat je blaasontsteking krijgt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100