Wordt vitamine C uit voedingssupplementen wel opgenomen?

Ik lees tegenstrijdige verhalen op internet over de opname van vitamine c uit pillen. Ik slik zelf een rozenbottelsupllement met hoge vitamine c gehalte.
Heeft iemand een goed antwoord op de vraag of vitamine c wel wordt opgenomen uit supplementen?

PS. Ik wil geen mening of discussie over het feit of bijslikken van vitaminen zin heeft, of adviezen over supplementen in het algemeen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In voedingssupplementen zitten vitamine- en mineraalverbindingen die door het lichaam kunnen worden opgenomen. Vele van deze voedingsstoffen zijn niet anders dan de voedingsstoffen die in voeding voorkomen. Of een voedingsstof goed opgenomen wordt hangt natuurlijk ook af van de gezondheid van je spijsverteringskanaal, je eigen voedingstoestand, de aanwezigheid van andere voedingsstoffen in je maag-darmkanaal, of je medicijnen gebruikt, etc.
Capsules worden beter opgenomen dan tabletten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Orthica is een commerciële verkoper van voedingssupplementen. Ze mogen weliswaar niet liegen op hun site, maar ze mogen wel degelijk eenzijdige informatie geven. Ik zou dergelijke informatie dus met een flinke korrel zout nemen. Zelf geef ik de voorkeur aan onafhankelijke, niet-commerciële informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik ook, maar die is (door mij) niet te vinden, waar antwoord op de vraag in staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Orthica is geen verkoper maar een merk / producent. "Een commerciële verkoper van voedingssupplementen"
Bijna elke verkoper is commercieel, op zich niks mis mee, maar het woord "commercieel" wordt hier alleen gebruikt omdat het negatief klinkt.
Als commerciële informatie onbetrouwbaar is, dan zou ik bijna niks meer bij de apotheek kopen, zo goed als al het medicijn onderzoek wordt gedaan door de producenten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Medicijnen worden onderzocht. Je kunt vinden dat dat onderzoek beter zou moeten, feit blijft DAT er onderzoek plaatsvindt. Dat kun je van voedingssupplementen bepaald niet zeggen, die mogen namelijk nog steeds zomaar in de markt worden gezet. Van medicijnen moeten verplicht de bijwerkingen worden genoemd. Bij supplementen ontbreekt die verplichting. Als je een medicijn neemt en daarna klachten ondervindt, kun je daarvan een melding doen bij een onafhankelijk instituut (Lareb). Als je een supplement neemt en daarna klachten ondervindt, kun je nergens terecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een melding, wat heb je daar aan. Alsof je met bijwerking van medicijnen in de praktijk ergens terecht kan. Voor medicijnen wordt een onderzoek opgezet zodat ze verkocht kunnen worden. Dat is de enige reden waarom fabrikanten onderzoek doen. Naar medicijnen voor aandoeningen waar niks aan te verdienen valt wordt door fabrikanten nauwelijks onderzoek gedaan. Supplementen is een breed begrip.
Bij vitamines en mineralen is genoeg onderzoek naar veilige waardes.Bijna altijd niet door de producenten.
Bij kruiden(extracten) enzovoorts wordt het ingewikkelder, maar er is vaak onderzoek te vinden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Met een bijwerking kun je in de praktijk wel degelijk ergens terecht: bij het Lareb. Die nemen alle meldingen op, ook die van particulieren.     Je schrijft dat er geen onderzoek wordt gedaan naar medicijnen waaraan niets kan worden verdiend. Aan de supplementen van Nova Vitae kan wel degelijk worden verdiend, en flink ook. Bekijk de winstcijfers van Nova Vitae maar eens...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jippie iemand neemt een melding op. Daar heb je wat aan.
Als je supplementen verdenkt van bijwerkingen kan je hier terecht:
http://www.nvwa.nl/onderwerpen/toezicht-nvwa/dossier/alle-elektronische-formulieren-melden-aanvragen/meldingen-vragen-en-klachten1 Wat heeft het een met het ander te maken?
Ik zeg niet dat Nova Vitae niks verdient, ik zeg alleen iets over de reden waarom medicijn fabrikanten onderzoek doen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Bij medicijnen kun je dus op twee plekken terecht: bij Lareb en bij de NVWA. Bij supplementen kun je alleen bij de NVWA terecht. Die leggen heel wat minder regels op dan het Lareb. Medicijnfabrikanten doen onderzoek omdat ze dat moeten. En terecht, we willen alleen medicijnen waarvan we weten dat ze werken, en waarvan we de eventuele bijwerkingen kennen zodat we een gedegen afweging kunnen maken of de positieve effecten wel groot genoeg zijn om de negatieve effecten te accepteren. Supplementfabrikanten hoeven al die onderzoeken niet te doen. Wordt hun supplement eigenlijk wel opgenomen in het lichaam? Geen idee, want dat hoeven ze niet te onderzoeken. Heeft het supplement kwalijke gevolgen? Geen idee, want dat hoeven ze niet te onderzoeken. Medicijnen moeten altjd dezelfde samenstelling hebben, en dat moet de fabrikant kunnen bewijzen. Supplementen mogen van de ene dag op de andere van samenstelling wijzigen, en de fabrikant mag dat geheim houden. Met alle kwalijke gevolgen van dien... Ik ben al jaren voorstander van het opleggen van dezelfde eisen aan alles wat een medicinale werking zou moeten hebben. Gelijke monniken, gelijke kappen. Geen uitzonderingen meer voor supplementen en voor alternatieve middeltjes - gewoon aan dezelfde eisen voldoen waar ook medicijnen aan moeten voldoen. Dat is pas veiligheid, dat is pas betrouwbaarheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nogmaals: over alle supplementen die ik ken is meer dan genoeg onderzoek.. Tuurlijk alles helemaal kapot reguleren, zodat een kruidenvrouw hier in de buurt niet meer het bos of haar tuin in mag om kruiden te plukken, daar iets moois mee te doen en dat te verkopen. Heb je wel eens naar mijn avatar gekeken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Niks "kapotreguleren", dat is een dooddoener. Gewoon de normale kwaliteitscontrole. Zodat je weet dat je ook datgene krijgt wat op de verpakking staat, en niet zomaar ineens iets heel anders. Dat klinkt zo logisch, maar bij veel van die kruidenmiddeltjes blijken er van de ene dag op de andere heel andere ingrediënten in die middeltjes te zitten. Geloof me, dat is niet fijn als je toevallig overgevoelig bent voor bepaalde kruiden... Een andere vorm van kwaliteit is de duurzaamheid van de productie. Jouw kruidenvrouwtje is helaas vaak een enorme groep van duizenden Chinese kinderen die de bossen in worden gestuurd om plantjes te plukken. De werkomstandigheden zijn abominabel, een kind dat een been breekt heeft domweg pech gehad. Ook de natuur heeft veel te lijden van deze praktijken: de plantjes moeten worden geplukt, en als dat ten koste gaat van kwetsbare vegetatie dan is dat gewoon een feit. Hoe belangrijk de kwaliteitscontrole is blijkt uit het feit dat er nog steeds regelmatig pijpbloem wordt aangetroffen in (vooral) "traditionele Chinese kruiden". Pijpbloem (aristolochia) vergiftigt de nieren, is kankerverwekkend, en is bij langduriger gebruik dodelijk. De enige reden dat we niet zo heel vaak pijpbloem aantreffen in Chinese kruiden is dat er zo weinig controles plaatsvinden. Werd er maar vaker gecontroleerd... dan zouden er in België niet enkele tientallen doden zijn gevallen door met pijpbloem vergiftigde kruiden, en dan zouden de overlevenden niet levenslang drie keer per week naar het ziekenhuis hoeven voor een nierdialyse omdat hun nieren het hebben begeven. Laten we dus alsjeblieft realistisch zijn. Geen geromantiseerde plaatjes van een "kruidenvrouwtje" dat vanuit haar huisje in het bos af en toe wat blaadjes afsnijdt van de planten die ze met haar eeuwenoude wijsheid zo goed kent. Nee, duizenden Chinese kinderen die al stropend het bos intrekken en alles losrukken wat lijkt op de plant die de opdrachtgever wil hebben. Een opdrachtgever die alles bij elkaar mikt wat hij krijgt, vandaag wat anders dan gisteren, om dat vervolgens met een dikke winst te verkopen aan misleide westerlingen. Wees realistisch. Behandel alle verkopers gelijk. Of je nu farmaceut bent of kruidenleverancier: dezelfde rechten, dezelfde plichten. Het gaat tenslotte om onze veiligheid en om onze gezondheid!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niks niet romantisch,
mijn kruidenvrouwtje bestaat, woont hier 3 km vandaan en jij wil dat ze duizenden euro's aan onderzoek moet gaan doen om te doen wat ze doet. Het grootste deel komt uit haar tuin, en wordt verbouwt, net als met bijna alle kruiden/planten enzovoorts.
Zonder toestemming iets uit het bos halen is al verboden. Heeft hier ook weinig mee te maken. Meteen ook rundergehakt verbieden, omdat er wel eens paardenvlees in zit? Dat is geen reden tot verbod of extra eisen, enkel tot betere controles op de inhoud en regels naleven die er al zijn.
Koop je van een beter merk, dan is die controle er wel.
Net als de een goeie slager zeker weet welk vlees in door de gehakt molen doet.
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed punt. Vlees wordt gecontroleerd. Omdat het aan wetten moet voldoen, en omdat er (gelukkig) brede maatschappelijke steun is om te controleren of de producenten zich aan die wetten houden. Bij kruidenmiddeltjes heeft de grote lobby van machtige multinationals het helaas voor elkaar gekregen dat die maatschappelijke steun een stuk minder is. Die begint nu pas te komen, heel langzaamaan. De wetten waaraan kruidenmiddeltjes moeten voldoen zijn helaas minder streng dan de wetten voor andere voedingsmiddelen; en omdat de maatschappelijke steun (nog) niet zo groot is, worden die paar wetten die er zijn, helaas vaak niet gecontroleerd. Daardoor komt het nog steeds voor dat er ineens iets heel anders in jouw kruidenmiddeltje zit dan de vorige keer. Waardoor je ineens een overgevoeligheidsreactie kunt krijgen. Of kankerverwekkende stoffen binnen kunt krijgen. Gelukkig groeit het besef dat ook natuurlijke middelen levensgevaarlijk kunnen zijn.

Andere antwoorden (2)

Vitamine C wordt opgenomen door het lichaam als het nodig is en beschikbaar. Alles wat je te veel neemt scheid het lichaam weer uit. Extra inname heeft niet heel veel zin tenzij je weet dat je dagelijkse inname met je voeding, te weinig geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vitamine C (ascorbinezuur) is een wateroplosbare vitamine. Deze wordt dus wel opgenomen, maar als je genoeg hebt, wordt het overschot net zo hard weer uitgeplast.
Overigens kan hij dan nog wel nut hebben. Sommige mensen die gevoelig zijn voor blaasontsteking slikken hoge doses vitamine C .
Omdat dit dan in grote hoeveelheden in de urine terecht komt en omdat deze vitamine een zuur is (ascorbinezuur), maakt het de urine zuur. En een zuur milieu is een slechte voedingsbodem voor bacteriën. Het idee is, dat je op deze manier voorkomt dat je blaasontsteking krijgt.