In oorlogen en gebieden zonder ziekenhuis amputeren ze ook wel eens benen zonder verdoving. Er schijnt vanalles te kúnnen. Maar of het aan te raden is?? :-(

Enige redenen wanneer ik in zo'n geval géén verdoving zou willen, is als ik een fobie voor spuiten zou hebben, of zwanger zou zijn. Maar bij zwangerschap schijnt verdoving toch ook te kunnen. Maar daar weet ik niets over.

Als je niet die extreme angst voor spuiten hebt, dan zou ik de voorkeur geven aan verdoving hoor.
Heb je een sinaasappel of mandarijn in huis? Daar zit soms zo'n groen kruintje op. Als je die eraf haalt, kun je ermee prikken. Zo speelden wij doktertje op de lagere school. Neem zo'n kruintje van een mandarijn, en 'prik' die gewoon zelf eens bovenop je andere hand.
Hoe voelt dat? Pijn? Nee. Niet leuk misschien, maar pijn is anders.

Nou, zó voelt ook de prik van de verdoving. Daarna laten ze 'm even inwerken en is er door de tandarts goed te werken. Hoe minder je voelt, hoe makkelijker hij/zij kan werken en hoe eerder je dus weer uit de stoel bent.

Komende week moet ik juist terug voor het tweede deel. De tandarts deed vorige week bij 2 naast elkaar liggende kiezen een wortelbehandeling. Omdat 1 wortel erg ontstoken was, deed de tandarts er een spulletje in wat de ontsteking zou rustig maken. Noodvulling erover, klaar. Dankzij verdoving niets gevoeld.

Het enige waar ik wel bang voor ben, en wat ik wel heel erg ga voelen, is de rekening. Want de verzekering dekt niet alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja hoor, maar het doet wel zeer.
Eerlijk is eerlijk, die verdoving geven ze natuurlijk niet voor niks ; de tandarts gaat in je zenuwen zitten poeren, en hoe een keiharde je ook bent, vermoedelijk trek je dat niet. Ik denk dat je op het cruciale moment ook niet stil kunt blijven liggen, dus de tandarts zal zich er ook niet echt aan wagen. Maar je kunt het natuurlijk altijd met hem overleggen.

Aan de andere kant zijn er tegenwoordig zelfs mensen die een verdoving willen om een gaatje te vullen ; tja, dat is natuurlijk wel een beetje met een kanon op een mug schieten in mijn ogen. Het is een beetje onaangenaam gevoel (herinner ik me van het enige gaatje dat ik heb), maar een verdóving ??? Nee, dan moet je wel een heel diep gewortelde angst voor de tandarts hebben. En die herken ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja!

Vorig jaar moest er bij mij een verstandskies uit en het tandvlees moest opengesneden worden vanwege een ontsteking. Ik zag hier heel erg tegenop.

Ik vond de site www.bangvoordetandarts.nl:
Ik ben de behandeling ondergaan onder gehele verdoving. Ik kreeg een spuitje en zuurstof toegedient en ik heb 2 uurtjes heerlijk geslapen. Toen ik wakker werd was mijn hele gebit gedaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met "onder gehele verdoving" bedoel ik Narcose.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus eigenlijk zeg je "nee" ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is toch "zonder' verdoving?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las mijn antwoord en had deze reactie al verwacht, daarom heb ik toegevoegd:
Met "onder gehele verdoving" bedoel ik Narcose. Het is dus niet nodig dat je spuiten er in je tandvlees krijgt, het kan ook onder narcose.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen komen niet meer bij na een narcose. Het is geen "spuitje" van de huisarts maar echt een hele zware ingreep, de narcose op zich dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel recente gevallen ken je van gezonde mensen die spontaan niet bijkwamen uit een lichte narcose? Ja, het is een echte ingreep. Met een risico. Maar risico loop je ook als je de straat op wandelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt de narcose niet van de tandarts, maar van een anesthesist, met wie je voorafgaand aan de ingreep een gesprek hebt en met wie je een checklist doorloopt en je bloeddruk meet, etc, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oef.....om een narcose te rechtvaardigen moet het wel een HELE zware ingreep met een HELE goede reden zijn geweest ; da's inderdaad geen speelgoed.
dat raad ik je niet aan je zit minstens een uur in die stoel
14 jaar geleden
nee, de prik is minder vervelend dan de behandeling. Er zit wel verschil in wie er prikt. Vaak als je het aangeeft dat je er angstig voor bent, porbeert mijn tandarts althans je op je gemakt te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bag bent voor de verdoving, is het bij een aantal tandartsen mogelijk om met lachgas verdooft te worden. Geen pijn van het prikje of de behandeling.

Ik denk eigenlijk niet dat je bang bent voor de pijn van de verdoving. Zou wel krom zijn. Bang voor een prikje, maar de pijn van de behandeling wel willen voelen.

Tegen dat zware verdoofde gevoel en hangende mondhoeken/wangen werkt lachgas ook.

Of is er misschien een andere reden waarom je geen verdoving zou willen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ebn een wortelkanaalbehandeling ondergaan en mijn wortel was al "dood". De zenuw was al afgestorven. Ik heb de tandarts geloofd en ik ben zonder enige verdoving geholpen en het deed geen pijn.
Maar nogmaals de zenuw in mijn kies was al dood, het was een kies die eerst een kroon had gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruim een jaar terug heeft mijn tandarts de bewuste plaats 9 keer verdoofd en nog steeds had ik verschrikkelijk veel pijn, ondanks een verschrikkelijk hoge pijngrens. Dit deed dusdanig veel pijn dat ik van de pijn voor het eerst in 11 jaar heb liggen huilen. (de keer ervoor was wegens het afscheuren van de kniebanden)

Later bleek dat de wortelkanaalbehandeling niet nodig was, omdat de ontsteking direct onder de wortel zat. Maar hiervoor heeft de kaakchirurg zelfs 3 keer moeten verdoven...

Dus ik raad het je absoluut aan om een wortelkanaalbehandeling te laten verdoven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei , slik...+1
Waarom niet? De pijngrens is voor een ieder anders, dus je zult nooit het perfecte antwoord gaan vinden op GV
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Ik zou ook geen tandarts nemen die bij zijn werk verdoving nodig heeft.