Veel water drinken is gezond, maar blijft het niet allemaal als overtollig vocht in je lichaam hangen?

Ik zat laatst te denken: plas bestaat uit ureum + afvalstoffen. Dus het is niet dat als je heel veel water drinkt dat het ook állemaal weer je lichaam verlaat door te plassen. Toch? Een andere manier is dan dat het vocht je lichaam verlaat door te zweten bij jntensieve bewegingen. Maar als iemand die amper beweegt/zweet nou heel veel water drinkt? Blijft al dat vocht dan niet hangen? Is het dan nog wel zo gezond? ... Of is dit een domme vraag? Haha!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Veel water is niet gezond. Je moet vooral kijken naar je urine, die moet nog lichtgelig zijn.
Oranje/bruinig of een sterke geur: je drinkt te weinig.
Doorzichtig: je drinkt te veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1,5 liter is genoeg hoor
Ritsuka
10 jaar geleden
Ligt ook aan wat je eet op een dag, door veel water drinken spoel je als het ware de zouten en mineralen in je lijf weg.
Reddie
10 jaar geleden
@Ritsuka, je spoelt ze niet zozeer werg, als wel dat je ze verdunt, waardoor de osmotische drukken uit balans raken. De cellen nemen dan teveel water op.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, dat is het inderdaad. Is al even geleden sinds ik dat hoofdstuk op school had ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga maar eens kijken naar hoeveel je plast als je een dag weinig drinkt en naar hoeveel je plast als je veel drinkt. Veel drinken is toch per definitie ook veel plassen tenzij je een marathon gaat lopen in de hitte, dan zweet je het uit.

Antwoorden (1)

Het water in je lichaam is in evenwicht en wordt vrijwel constant gehouden door homeostase. Al het overbodige water wordt dus uitgeplast. Denk bijvoorbeeld eraan dat als je veel gedronken hebt, je urine lichter is, omdat je meer water uitplast. je Pas als je buitensporige hoeveelheden water drinkt, denk aan 6 liter + kan je ernstige problemen zoals een hersenoedeem krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en over welke tijdsspanne, moeten die 6 liter dan binnenkomen om voor schade te zorgen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een watervergiftiging, een waterintoxinatie, zal dit moeten gebeuren in zeer korte tijdsspanne. Bij een volwassene zal dit bij normaal gedrag eigenlijk niet voorkomen.
Begin dit jaar is een meisje bij een ontgroening in Luik in coma geraakt omdat ze 7 liter water vrijwel achter elkaar opgedronken had, dan krijg je een watervergiftiging.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ligt ook aan hoeveel zouten en mineralrn je nog binnen krijgt