Hoe kom ik aan een opgeblazen buik?

Ik ben 16 jaar, ik weeg 47 kilo en ben 157 cm. Ook ben ik totaal niet dik. Ik sport 4 keer per week en daar bij ook nog elke dag een uur fietsen voor school. Ik eet redelijk gezond, zo min mogelijk chips af een toe een zakje moet kunnen. Maar mijn buik wordt na elke maaltijd of bij alles wat ik eet heel dik en hard, lijkt net alsof ik zwanger ben. Hoe kom ik hier van af?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is geen wondermiddel en ook geen eenduidige oplossing voor het bestrijden van een opgeblazen gevoel, maar je kunt het wel verlichten. Eet geen vette producten (spek, alles wat gefrituurd is, chocola) of geraffineerde en gesuikerde tarwegranen, haver of maïs (Corn Flakes ed.). Vermijd ook sterk gekruid eten, rauwkost, koolgroenten, peulvruchten en de meeste soorten fruit (vooral abrikozen en bananen). Ook uien, wit brood en nieuwe aardappelen kunnen veel gas vormen. Drink geen bier en koolzuurhoudende dranken. Drink kruidenthee na de maaltijd en wandel om de spijsvertering op gang te brengen. Het gevoel vermijden Heb je vaker last van een opgeblazen gevoel, vermijd dan in ieder geval vet eten en veel van bovenstaande voedingsmiddelen. Iedereen reageert weer anders op bepaalde voedingsmiddelen. Probeer uit te zoeken welke producten bij jou een opgeblazen gevoel veroorzaken en mijd deze producten een tijdje. Toegevoegd na 2 minuten: Drink elke dag ten minste 1,5 water en/of (kruiden)thee. Dit bevordert de spijsvertering. Drink niet bij de maaltijd, maar ervoor of erna. Stop met eten als je nog een beetje trek hebt. Het verzadigingsgevoel komt later. Ongeveer 20 minuten na de maaltijd. Eet vaker. Liever vijf of zes volwaardige (kleine) maaltijden dan de drie klassieke maaltijden en kleine tussendoortjes. Kauw je eten goed en langzaam. Een opgeblazen gevoel steekt eerder de kop op wanneer je sneller eet. Eet meer vezels. Vezels zorgen voor een goede spijsvertering. Onder vezelrijke producten valt onder andere volkoren of bruin brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta en andere volkoren producten. Bouw dit wel langzaam op, want je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan grotere hoeveelheden vezels. Drink ook meer water als je meer vezels eet, anders hebben de vezels het omgekeerde effect. Meer bewegen helpt de spijsvertering sneller te werken. Je zegt dat je al veel beweegt, maar probeer nog een kwartiertje te lopen na het eten en kijk of het werkt.

Bronnen:
http://www.gezondheidsnet.nl/goede-stoelga...
http://www.hoedoe.nl/lichaam-geest/lichaam...

Wondemiddelen bestaan niet, maar je zou je eens kunnen verdiepen in FODMAPs (zie link, in het Engels); in feite een groep onverteerbare suikers en vezels (zoals fructanen in brood, of fructose in fruit). Omdat jij die vezels niet verteert, maar bacteriën wel, vormen die bacteriën gas -winderigheid dus. De oplossing is dan, om te kijken of bv een fruitloos of broodloos dieet helpt.

Bronnen:
http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/

Een opgeblazen, harde buik, komt meestal door een te veel aan darmgassen. Oorzaken: Ongezond voedsel. Frisdranken met koolzuur ( belletjes) Te weinig water drinken. Zeer onregelmatig leven. Melk drinken. Gal/maag problemen. Te haastig eten. Stress. Meestal is de oorzaak een aantal van deze punten bij elkaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100