Hoe lang blijven verkoudsheid/griep virussen in een ruimte of kamer actief? wat zijn hierin goede of slechte gewoontes?

Ik bevind mij op een zolderkamer van een gezin met kinderen, die komen wel eens bij mij op bezoek. Als ik ziek of verkouden ben wil ik dit gezin hiermee niet belasten door de kinderen of andere leden van dit gezin te besmetten. Helpt b.v. het raam openzetten als ik weg ben of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Nee, het virus verspreidt zich over het algemeen met snot, via handen zoenen neuspulken en kan ook als een spray ingeademd worden als een ander hard niest. Mondkapjes zijn dus wel effectief. Norovirus (buikgriep) is wel een gevolg van slechte hygienische praktijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Influenzavirus kan wel enige tijd overleven (een dag) op een trapleuning, enterovirus al wat minder makkelijk. Het is maar de vraag of die indirecte transmissieweg veel betekenis heeft in de praktijk. Op een droog papiertje overleven de virussen maar 5 minuten. Het zou dus kunnen helpen om vaak de trapleuning en zo schoon te maken. In principe bescherm je dan meer jezelf dan de kinderen omdat juist kinderen ideale verspreiders zijn. Ze zijn al besmettelijk voordat ze symptomen krijgen, houden dat nog een week vol en raken van alles aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze virussen verspreiden zich in de eerste plaats door aanraking. Dat betekent dat deurknoppen ( ook die van de wc) en trapleuningen, kranen op toilet etc. de grootste verspreiders zijn. Dus wordt het reinigen van die oppervlakken en heel vaak de handen wassen, minimaal 2 minuten, denk ook aan regelmatig schone handdoeken! In plaats van zeep kan je ook regelmatig reinigende gel gebruiken. Op cruiseschepen bijvoorbeeld, waar ze terecht doodsbang zijn voor het norovirus, moet je bij de loopplank van het schip en bij binnengaan van een restaurant verplicht je handen reinigen met een gel en sluit je de deur van de openbare toiletten met een tissue, die daar speciaal voor klaar staan ( met de afvalbak).
In het normale huishouden is met name handhygiëne dus van belang. Raam openzetten is prachtig maar de virussen verdwijnen er niet mee. Verder kan je regelmatig gorgelen met gewoon water, dat houdt de keelholte ook redelijk vrij van de eerste indringers. Uiteindelijk is een virus niet tegen te houden.