Een ontsteking van de binnenbekleding van de slokdarm (oesophagus) wordt oesophagitis genoemd. Oesophagitis is meestal het gevolg van irritatie door terugvloeiing (reflux) van maagzuur in de slokdarm. Daarom wordt deze aandoening ook wel refluxoesophagitis genoemd. Ook infecties en het inslikken van chemische stoffen kunnen slokdarmontsteking veroorzaken.

Toegevoegd na 43 seconden:
Oorzaken
Als de klep tussen maag en slokdarm niet voldoende functioneert, vloeit een deel van de zure maaginhoud terug in de slokdarm. Hierdoor kan de slokdarm gaan ontsteken. Dit gaat gepaard met een brandend gevoel achter het borstbeen. De klachten treden meestal op tijdens en na het eten, maar kunnen ook voorkomen bij platliggen, bukken, tillen, hoesten, hevige emoties en het drinken van koffie. Refluxoesophagitis komt veel voor bij mensen met ernstig overgewicht (obesitas), zwangere vrouwen en mensen met een maagbreuk (hiatus hernia ).
Naast reflux kan ook een infectie met een virus, bacterie of schimmel slokdarmontsteking veroorzaken, zoals candida-infectie. In geval van chemische oesophagitis is de ontsteking het gevolg van het inslikken van chemische stoffen, zoals bleekmiddel of zuur.

Verschijnselen
De meest voorkomende klachten bij een slokdarmontsteking zijn pijn bij het slikken en brandend maagzuur. Dit geeft een branderige pijn achter het borstbeen. Terugvloeiing van voedsel uit de maag kan ook leiden tot misselijkheid en braken. Ook kan de passage van voedsel naar de maag moeilijker gaan, zodat het achter het borstbeen blijft steken.
Als er sprake is van een infectie, kunnen koorts en rillingen optreden. Bij een candida infectie is vaak ook in de mond een ontsteking (spruw) te zien.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken het al mijn hele leven (aangeboren hiatale hernia) en mijn huidige overgewicht maakt het erger.
Ik slik al jaren dagelijks 20 mg Omeprazol (maagzuurremmer) waardoor ik er weinig last van heb. Als je dit medicijn maar tijdelijk nodig hebt, moet je het zelf betalen (het is niet duur). Heb je een indicatie voor chronisch gebruik, dan vergoedt de zorgverzekering het.