drinken jongeren meer, minder of eveneveel als vroeger?

Hallo, ik doe een maatschappij PO en ik ga het houden over de zichtbare gevolgen van de nieuwe alcoholwet. ik wil graag weten of jongeren tegenwoordig meer drinken of juist minder.. En dan hebben ik het bijvoorbeeld over het drank gebruik 30 jaar geleden ofzo. Mijn docent zegt dat het niet zeker is dat jongeren tegenwoordig meer drinken maar dat er tegenwoordig wel meer op wordt gelet. Ik heb zelf geen idee en kan geen Betrouwbare bron hiervoor vinden. helluupp

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat het alcoholgebruik onder jongeren betreft (12 - 18 jaar) is dat het vanaf begin jaren zestig een behoorlijk stijging heeft gekend, tot eind jaren zeventig, en toen een tijdlang ongeveer hetzelfde is gebleven.

Sinds 2003 neemt het percentage jongeren dat ervaring heeft met alcohol af. Maar van degene die dus wel drinken wordt er een hoog aantal glazen gedronken, het zogenaamde binge-drinken.

Via het nationaal kompas (met statistieken / onderzoeken van het Trimbos instituut) kan je daar meer over lezen, inclusief grafieken en tabellen.
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/leefstijl/alcoholgebruik/gebruik-trend/

Via deze pagina nog veel meer informatie over alcohol met feiten, cijfers, pdf-docmenten, grafieken en meer. Hopelijk heb je er wat aan:
http://www.stap.nl/nl/home/feiten-en-cijfers.html