Dan wordt het vocht uit de ontlasting onttrokken, waardoor de ontlasting hard word en obstipatie ontstaat, om de ontlasting dan alsnog kwijt te raken wordt het een pijnlijk karweitje.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook pijn in de buik is niet te voorkomen als je je ontlasting niet doet, op het moment dat je aandrang hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het TE lang ophoud verlies je op enig moment de controle er op en gaat de natuur het overnemen.je wordt dan flink ziek en uiteindelijk zal je in je broek poepen.
10 jaar geleden
Als iemand regelmatig zijn ontlasting ophoudt kan dit lijden tot ernstige nierproblemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ontlasting is een combinatie van stoffen die het lichaam uit moeten, via het darmstelsel, uiteindelijk via de anus zal het het lichaam verlaten. In de dikke darm bevinden zich drukpunten, als daar zich genoeg ontlasting bevindt krijgen de hersenen via deze drukpunten een signaal dat er ontlast moet worden.

Het is zeer onverstandig dit te negeren. Uiteindelijk kan je door dit te negeren het nog best lang volhouden zonder het in je broek te doen. De ontlasting zal zich verder verzamelen in het laatste deel van de darm en er zal verder vocht worden ontrokken, waardoor het geheel onnodig indikt.

Hierdoor kan het gebeuren dat het e in een later stadium helemaal niet zo makkelijk meer uitgaat, obstipatie. Je kunt hierdoor pijn in je buik krijgen, pijn in de darmen en bij gedeeltelijke lediging aambeien of scheurtjes krijgen.

Verder kan het zijn dat je darmen deel stoffen gaan opnemen die in de ontlasting zitten, dit zijn veelal giftige stoffen aangezien het lichaam er vanaf wilde. Het is dus niet gezond als deze opnieuw worden opgenomen. Dit zal vooralsnog geen grote hoeveelheid zijn, maar je kunt bijvoorbeeld wel hoofdpijn krijgen hierdoor.

Uiteindelijk zal het in de meeste gevallen zo zijn dat, als je het niet vanzelf laat gaan, je lichaam toch tot ontspanning van de kringspieren overgaat, om van de ontlasting af te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan zijn, dat het laatste gedeelte flink indikt en gewoon blijft zitten. De ontlasting erboven (uit de dunne darm) is nog vloeibaar en lekt langs die prop naar beneden. Omdat dit vloeibaar is, is dit vaak niet op te houden waardoor de persoon in kwestie vaak flinke 'vegen' in de broek heeft. Dit heet overloopdiarree of paradoxale diarree en je ziet dit nogal eens bij kinderen die (bijvoorbeeld vanwege anuskloofjes of gewoon angst voor ontlasting) de ontlasting te lang ophouden.