Wat gebeurd er als je ADHD medicatie gebruikt zonder zeker te weten of je ADHD hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is vaker tegen mij gezegd dat mensen denken dat ik ADHD heb omdat ik een druk persoon ben.. Na het innemen van de medicatie ben ik ook heel de dag rustig wat op zich wel een fijn gevoel was. Betekent dit perse dat ik ADHD heb?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat niet getest dan? Of je adhd hebt? En hoe kom je dan aan die medicatie?

Antwoorden (2)

Methylfenidaat (bekend onder de merknaam Ritalin) wordt het meest voorgeschreven in geval van ADHD (tevens in gevallen van bijvoorbeeld narcolepsie) en is simpelweg een soort amfetamine, met alle effecten die daar bij horen.
Je zal je dus langere tijd goed kunnen focussen op een bepaalde taak en het kan zijn dat je een flinke energieboost krijgt (een bekend effect dat vreemd genoeg niet optreedt bij mensen met ADHD)
Ook zal het bij regelmatig gebruik doorgaans snel leiden tot een algehele verbetering van je stemming.

Anderzijds kan methylfenidaat rusteloosheid, hoofdpijn en gevoelens van dysforie veroorzaken.

Houd er rekening mee dat methylfenidaat alleen op recept (legaal) verkrijgbaar is en dat dat niet voor niets zo is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over het algemeen wordt aangenomen dat dit soort medicijnen mensen drukker maakt die geen adhd hebben en mensen rustiger maakt die dat wel hebben. Toch is dit geen 100% regel en kan je het zeker niet omgekeerd toepassen. Dus als je er rustiger door wordt, dat je dan dus adhd hebt.

Aan je reactie te lezen gebruik je dus wel eens dit soort medicatie. En gezien je vraag neem ik dan aan dat dit niet door jouw arts wordt voorgeschreven. Wees daar wel voorzichtig mee.

Als je benieuwd bent of jij adhd hebt zou ik als ik jou was naar de huisarts gaan die je vervolgens zal doorverwijzen naar b.v. een psychiater voor een onderzoek en diagnose. Mocht hieruit blijken dat je adhd hebt dan zou medicatie een vervolgstap kunnen zijn. Neem iig geen medicijnen zonder voorschrift van je arts.