wat is de psychologische achtergrond waardoor men een tekort kan hebben aan discipline?

op sommige vlakken heb ik veel discipline. ik ben nu bv. al een tijd bezig met gewichtsvermindering, en ik kan me heel goed inhouden ivm nuttigen van bepaalde zaken. ik haal op mijn werk ook mijn deadlines e.d. ook al lukt het vele anderen niet.
op andere vlakken lukt het dan weer helemaal niet.. ik geloof er helemaal niks van dat ik te weinig wilskracht heb, want dat heb ik juist wél. als ik een doel heb kan ik er helemaal voor gaan.
maar aan de andere kant is het moeilijk voor mij om een discipline in te bouwen als er geen externe druk is, vooral voor dingen die leuk zijn voor mij. ik heb nu gehoord dat je onbewuste er voor iets tussen zit. dus dat je een soort geestelijke weerstand kan opbouwen, die je verlamt of zelfs lichamelijk klachten geeft. en inderdaad heb ik al echt meegemaakt dat ik iets leuks ging doen en dan ineens vreselijke kniepijn kreeg bv. Als het voorbij was, was de knie wonderlijk genezen. Vermits er meer en meer een verband gelegd wordt tussen lichaam en geest, vermoed ik dat die knie niet zomaar pijn doet....
is er een mogelijke psychologische oorzaak van een tekort aan discipline en zo ja, welke? en hoe kan ik daaraan werken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat jij je juist leuke dingen ontzegd. Kan het zijn dat in het gezin waar je opgroeide discipline op hoge waarde geschat werd? En dan vooral als het om zaken ging die niet met plezier te maken hebben? Kan het zijn dat je bent opgegroeid met de idee dat pleziertjes bijzaken zijn? Als dat zo is kan je dat innerlijk herprogrammeren. Zodat je dat beperkende deel van je opvoeding kan loslaten en echt kan genieten van ontspannen plezier hebben. Het bovenaan je to-do- lijst zetten. Dat maakt het leven zoveel vreugdevoller liveisgreat :-)

Het is voor iedereen lastig om iets wat je niet graag doet toch te doen "als er geen externe druk is". Normaliter slaap ik van 2 tot 10. Maar als het moet (bv omdat ik in een team werk) kan ik uitstekend om 6 uur opstaan. Zodra het niet echt moet keer ik terug naar mijn oorspronkelijk patroon. Logisch toch. Daar voel ik me goed bij. In je verhaal begin je met gewichtsvermindering (dat ik verder niet tegenkom). Dat lukt alleen als je bijvoorbeeld negatieve reacties uit je omgeving krijgt, of dat je knieën pijn gaan doen, of dat je kleding niet meer past en je geen geld hebt voor nieuwe. Het is volkomen onzinnig om gedisciplineerd te doen als het niet nodig is en je het niet leuk vindt. Logisch, toch?

Of je ergens discipline voor op kunt brengen heeft m.i. alles te maken met je motivatie. Ikzelf kan erg gedisciplineerd zijn maar heb er wel een echt goede reden voor nodig. Die reden kan voortkomen uit een verlangen ,maar ook vanuit een angst. Mijn indruk is dat jij niet goed weet wat je wil, dat je daarom externe druk nodig hebt. Ga dus eerst na wat je wil, dan volgt de discipline om wat je wil te verwezenlijken vanzelf....

Dat is moeilijk zo even te bepalen maar uiteindelijk levert het 'niet doen wat je je hebt voorgenomen' je ook wat op. Waarschijnlijk op dat moment meer dan datgene wat je je had voorgenomen. Vaak komt het neer op een soort strijd tussen kortetermijnwinst en langetermijnwinst. Iets wat je op langere termijn wat oplevert kan op korte termijn wat lastigs betekenen. Iets laten wat je wil, iets doen wat je niet graag doet. Op het moment dat je niet gemotiveerd bent mbt je langetermijndoel of teveel richt op wat je op korte termijn iets oplevert dan wordt het moeilijk om je afspraken na te komen en dat betekent dat je dus niet je langetermijndoel gaat halen. Vaak met gevolg dat je je daarover schuldig gaat voelen. Deze psychologische staat van niet blij, teleurgesteld en ontevreden zijn is vaak dan weer een 'goede' basis om richting korte termijnbevrediging te gaan wat je langetermijndoel weer saboteert. Hierdoor kom je zomaar in een vicieuze cirkel terecht. Belangrijk is dus om jezelf te motiveren en goed in de gaten te houden wanneer je merkt dat je naar de kortetermijnreflex gaat en jezelf dus op tijd te corrigeren zodat je weer jezelf gaat motiveren op wat je uiteindelijk doel is voor de lange termijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100