Hoe voelt een lumbaalpunctie?

Ik maak me een beetje zorgen om de lumbaalpunctie die te wachten staat.
Doet dit pijn of valt dit reuze mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inmiddels heb ik 3 keer een lumbaalpunctie gehad. Er werd al gezegd dat het best pijnlijk kon zijn. Zelf heb ik er niet meer aan gedacht (bloedprikken doet tenslotte ook geen pijn) totdat het moment daar was. Het deed vreselijk pijn en het zweet brak mij uit terwijl je heel stil moet blijven liggen. De keren erna had ik minder last maar het blijft vervelend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wow heftig Bloem.
Misschien heeft het nut als ik wat extra pijnmedicatie vantevoren in neem. Eens met de arts overleggen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gouranga
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, maar nooit op komt dagen.
(Michel de Montaigne)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima verlopen. Geen pijn, weinig Naweeën

Het beste antwoord

De prik is eigenlijk het pijnlijkste als hij fout verloopt. Ik heb even wat gekopieerd.

Meestal moet je liggen maar soms wordt de lumbaalpunctie uitgevoerd terwijl je op de rand van het bed zit in een voorovergebogen houding. De arts gaat nu eerst voelen waar hij moet prikken. Daarna desinfecteert hij de huid. Dit kan koud aanvoelen. Eerst krijg je een prik met de ‘voorpriknaald’. Vervolgens kan de arts de lumbaalpunctienaald inbrengen. Als je je ontspant en je rug goed bol maakt, is de kans dat de prik in één keer goed zit het grootst. Via de lumbaalpunctienaald kan wat hersenvocht worden afgetapt, waarna de naald weer uit je rug wordt verwijderd. Het verwijderen van de naald doet geen pijn. Het gaatje in je huid wordt afgeplakt met een pleister. De punctie duurt in totaal ongeveer 15 minuten.

Op deze site heb je meer informatie: http://www.ziekenhuis.nl/onderzoek-diagnose/l/lumbaalpunctie/item313#tabs-2

Toegevoegd na 1 minuut:
Over het misgaan van het prikken:

Een lumbaalpunctie kan complicaties of bijwerkingen met zich meebrengen. Tijdens het prikken kan de arts per ongeluk een zenuw raken. Je voelt dan een pijnlijke, maar ongevaarlijke elektrische schok of pijnscheut in je been. Verder kun je na een lumbaalpunctie wat last hebben van hoofdpijn. Ook kun je je misselijk voelen of kan het prikgaatje nabloeden. Omdat het prikgaatje kan nabloeden is het verstandig om het van te voren te melden als je bloedverdunners gebruikt. Rugpijn na een lumbaalpunctie of napijn op de prikplaats komt nauwelijks voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Complicaties valt dus mee, hoef ik me daar niet zorgen om te maken. De pijn qua het prikken lijkt ook mee te vallen, te vergelijken met bloedprikken misschien. Ontspannen en zo diep bukken, dat gaat een probleem worden.
Mijn rugspieren en zenuwen zijn staalkabels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gouranga, ik heb ervaring (driemaal). Het valt reuze mee. Neus zo ver mogelijk naar beneden en armen slap langs het lichaam, als u moet zitten. "t Kan ook dat u op de linkerzij moet liggen, knieën naar de neus. Vraag aan degene die het doet om niet te zeggen: "Daar komt tie hoor". Gewoon doorbabbelen over het laatste nieuws, of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus en zelfs dat schokje valt wel mee. Een fractie van een seconde. Gebeurt zelden.