Wat zijn de oorzaken van magnesiumtekort? (bij gezond eten)

Kun je een tekort aan Magnesium krijgen als je dagelijks gezond eet. En zoja hoe.
Kan het bv zijn dat je door een ziekte het niet op neemt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Amadea
10 jaar geleden
Aanhoudende diarree, diabetes, of een nierziekte kunnen de oorzaak zijn. http://www.gezondetips.nl/oorzaken-en-klachten-bij-magnesiumtekort
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik herken me in de klachten. Wil het van de week eens met ha bespreken. Dankje. Diabetes of nierziekte weet ik niet.
Diarree heb ik niet.
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat is niet goed te zeggen zonder te weten wat en hoeveel je eet?
Waarom denk je dat je een tekort hebt?
Ritsuka
10 jaar geleden
Veel van de klachten op die site zijn klachten die bij heel veel ziektes kunnen horen, als je het echt wilt weten, moet je inderdaad naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huisarts ga ik sowieso eens heen.
Waarom ik denk dat ik het heb;
Heb al heel lang vage klachten, wordt steeds erger, arts(en) weten het ook niet.
De symptomen van magnesiumtekort lijken er op en wil ik eens onderzoek naar laten doen. Qua eten eet ik iedere dag vers vlees, aardappelen en groente. Heel gevarieerd.
Ritsuka
10 jaar geleden
en op hoeveel kcal zit je in totaal? kun je bijvoorbeeld invullen bij de eetmeter van het voedingscentrum.
want veel van deze klachten kunnen ook komen door te weinig eten, of bijvoorbeeld te weinig slapen
Ritsuka
10 jaar geleden
een gemiddeld persoon heeft vaak 2000-2500 kcal nodig, afhankelijk van leeftijd, geslacht en activiteit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik eet en slaap genoeg. Kom uit op 2800
Ritsuka
10 jaar geleden
ja, dat lijkt mij wel een prima hoeveelheid. En de eetmeter kwam niet met bijzonderheden aanzetten? dat je te veel of te weinig van iets binnenkrijgt?
dan zou ik inderdaad eens bij de huisarts laten nakijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, geen bijzonderheden.
Ik wil inderdaad eens naar de huisarts gaan. Sterker nog, ik ben er al eens geweest om me te laten prikken op mineralen en vitamine maar toen werd er door haar niet zo heel erg aan mee gewerkt.
Maar ze moeten het wel geloof ik. Is toch gewoon een bloedonderzoekje
Ritsuka
10 jaar geleden
je kunt in elk geval via de huisarts een doorverwijzing vragen naar een dietist. misschien kan die beter kijken naar je voeding en je wat tips geven.
Eerste 2 uur (dacht ik) krijg je vergoed vanuit je verzekering, op de site van je verzekeraar vind je vaak wel een lijst met dietisten die ze vergoeden. Je kunt altijd een keer kijken, heeft bij mij wel geholpen toen ik veel last had van duizeligheid een tijd geleden.

Het beste antwoord

Je kunt inderdaad een tekort aan magnesium krijgen als je gezond eet, ondanks dat je gezond eet dus, niet dankzij.

Het kan zijn dat er iets mis gaat in je darmstelsel waardoor het niet goed kan worden opgenomen (malabsorptie / verkorte darm / darmontstekingen). En door bijvoorbeeld veel zweten (door bv sporten) kan je in verhouding best veel magnesium kwijtraken. Ook bepaalde medicijnen en overmatig alcoholgebruik kunnen er voor zorgen dat je een tekort kunt ontwikkelen.

Langdurige en / of hevige stress kan er ook voor zorgen dat je sneller door je magnesiumvoorraad heen bent. En bepaalde ziekten (aandoeningen), zoals b.v. de ziekte van Crohn, diabetes mellitus, syndroom van Gitelman (nierproblemen) kunnen een tekort veroorzaken.

Als je in al deze gevallen niet extra magnesium inneemt, hetzij door voeding, hetzij door supplementen, dan zou je dus een tekort kunnen krijgen, zelfs als je een gezond eetpatroon hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht dit gaan over klachten en zorgen van jezelf, laat je onderzoeken en ga naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel.
Ik dacht dat je alleen magnesiumtekort kreeg bij ongezond eten of veel alcohol. Beide doe ik niet.
Maar je kan dan zo te lezen toch een tekort krijgen. Ik ga zeker naar de huisarts.
Kan hij dit ontdekken door Bloedonderzoek?
En is er eigenlijk blijvende schade als je de symptomen of oorzaak lang (1 jaar) onbehandeld laat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verstandig om naar de huisarts te gaan en zij kunnen dit zeker onderzoeken. Of er blijvende schade zal zijn kan je zo niet duiden, daarvoor zal een oorzaak bekend moeten zijn, dus een diagnose.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het zo lees is een magnesiumtekort wel een serieus iets wat voor veel (blijvende) kan zorgen als je er niet op tijd bij bent. Nooit geweten.
Het zal ook vast niet vanzelf over gaan als
je een tekort hebt?!
Dat verklaart dus dat het aanhoudt