Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom leven bacteriën?

Ik moet met een groepje een klein project maken over bacteriën. Waarbij de vraag leven bacteriën, en waarom wel of niet? Ik weet dat ze leven, maar waarom dat kan ik niet achterhalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
669
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, maar hoe zou je dat kunnen opzoeken?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is lastig om te zeggen. 'Waarom leven bacteriën?' is een beetje dezelfde vraag als waarom leven mensen? Dit zijn fylosofisch vraagstukken waar niet zo 123 antwoord op kan worden gegeven.

Ik je wel vertellen wat bacteriën doen en wat het nut is van bacteriën:

Er zijn veel meer onschadelijke en zelfs nuttige bacteriën dan pathogene (ziekmakende). Allereerst moeten we denken aan de bacteriën die organisch materiaal en afval afbreken en verwerken zodat het weer bruikbaar is voor planten met bladgroen en dergelijke. Het zijn de grote opruimers van de natuur, die zorgen dat onze wereld nog steeds niet met afval en rioolwater is overdekt. Tot deze groep behoren ook de bacteriën in onze darmen die helpen bij de vertering van voedsel en bovendien vitaminen voor hun gastheer produceren; Zouden ze door een te grote dosis antibiotica worden uitgeroeid, dan zijn de gevolgen voor de darm uiterst vervelend.

Ook bij de voedselbereiding spelen bacteriën een belangrijke rol, bijvoorbeeld om boter, yoghurt, kaas, zuurkool en azijnzuur te maken. Maar ze hebben een nog veel bredere industriële toepassing, waar synthetische alternatieven onmogelijk of te duur zijn - zoals het maken van aceton, butanol, een aantal antibiotica en allerlei vitaminen en enzymen. Ook vlas en hennep worden met bacteriën bewerkt voordat ze tot textiel verwerkt kunnen worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! en de rest ook natuurlijk!

Andere antwoorden (1)

Je stelt je vraag een beetje ongelukkig, maar ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt : kun je vaststellen dat bacteriën leven ?

Ja, dat kun je. Ze planten zich namelijk voort zoals levende wezens dat doen, en zijn niet onveranderlijk zoals bijvoorbeeld stenen of zandkorrels. De meesten bewegen zich ook nog voort zelfs.

Bacteriën vormen onder de levende wezens een eigen aparte groep. Een paar zelfs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding