Wanneer is het geoorloofd om geweld te gebruiken?

Niet alleen juridisch maar ook moreel gezien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Altijd als je jezelf, je goederen of je naasten, of mensen in je omgeving moet beschermen tegen geweld dat door een ander geïntieerd wordt en dat op zichzelf geen basis heeft in de wet of de gangbare normen en waarden.

Dus als iemand ten onrechte geweld gebruikt vind ik dat je daartegen terug mag vechten, ik vind dat de huidige Nederlandse regels van subsidiariteit en proportionaliteit daarbij heel ruim opgevat mogen worden, dus als iemand je met een mes aan zou vallen en je zou toevallig een pistool bij de hand hebben dan vind ik het gerechtvaardigd om dat pistool vervolgens te gebruiken, tenzij het bijvoorbeeld een politieagent zou zijn geweest die je met dat mes aanvalt en daar een goede wettelijke grond voor had.

Of het ook verstandig is om je in voorkomende gevallen op deze wijze te verdedigen is natuurlijk een ander vraagstuk, ik denk het niet in alle gevallen, maar ik ben er wel voorstander van dat we die rechten terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Als je jezelf moet verdedigen tegen geweld.
14 jaar geleden
zelfverdediging...alleen dan.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer iemand zichzelf of iemand anders moet verdedigen.

In principe vind ik een wraakactie op bijvoorbeeld de verkrachter van je dochter of iets dergelijks een moreel verantwoorde handeling.

Maarja dit hele onderwerp is helemaal anders per persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je ten alle tijden eerst moet proberen om het zonder gebruik van geweld op te lossen. Als dit echt niet kan dan mag je alleen ter verdediging van jezelf of iemand anders zo beperkt mogelijk geweld gebruiken. Ook ter bescherming van dieren vind ik een bepaalde mate van geweld gebruiken toelaatbaar maar ook alleen als het zonder geweld niet lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfverdediging of verdediging van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wettelyk gezien is geweld niet geoorloofd behalve als je word aangevallen maar ook dan zijn er grenzen volgens de wet. Maar als je in zon situatie zit dan is het in de praktyk toch anders en by n proces word t dan ook meestal op zelfverdediging gegooid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal juist. Ook wanneer anderen aan geweld worden blootgesteld dat van dermate grootte is dat zij zichzelf niet kunnen verdedigen tegen dat geweld, mag je geweld gebruiken om dat te laten stoppen. Wettelijk gezien dan. (geldt ook voor dieren)
Dit heet noodweer.
Geweld gebruik je als je daarmee erger kan voorkomen.

Oftewel: om ernstiger geweld tegen te gaan, om jezelf of anderen te beschermen, etc.

extreem voorbeeld: je weet dat iemand een terroristische aanslag wil plegen. Tegenhouden met lieve woordjes? Denk het niet. Tegenhouden met geweld? ja, tenminste als dat nog kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga nog steeds stuk om je avatar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Als luisteren niet meer helpt. Ik heb altijd geleerd:
Wie niet luisteren wil, moet maar voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is nogal relatief, omdat het gaat om wat jij wil vertellen.
Zowel moreel als juridisch mag je geweld gebruiken als verdediging van jezelf, je naasten of je bezittingen.

Denk er aan dat dat niet altijd verstandig zal zijn. Zeker niet voor wat goederen...Want de aanvaller kan terugkomen om wraak te nemen.
Uiteindelijk kan je dan zelfs krijgen wat we vroeger bloedwraak noemden.

Echter, degene die mijn kinderen en/of ega bedreigen of iets aandoen hebben wel een probleem (als ik weet wie het zijn) Acheraf reageren mag dan wel juridisch verboden zijn (eigenrichting)...als de overheid echter niet zorgt voor berechting want het heeft niet de prioriteit dan houd voor mij moreel ook het verbod op eigenrichting op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegen moffen, anders hadden we nu duits gesproken en had andrelon veel geld verloren op bruine haarspoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi hoor pricipes, maar je kan er de oorlog niet mee winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft toch van generatie op generatie. Ik heb het ook nog steeds. Er schuilt een kern van waarheid in, want blijf op je hoede. Ja, dan mag je inderdaad geweld gebruiken!
Behalve bij zelfverdediging of verdediging van anderen, wat dacht je van een persoon die in de war is of in een psychose zit. Soms moet je iemand met geweld bij laten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NOOIT... dat is nooit geoorloofd, NOOIT... Niet juridisch en niet moreel...

NOOIT... Je mag jezelf verdedigen, maar dat mag nooit geweld zijn...

Dit is gesproken vanuit het spirituele en zo moet je het ook lezen en begrijpen... Waarom dan is het fout? Omdat je spijt krijgt van je daden als je geweld gebruikt en dan moet jij dat goedmaken... Maar geloof me niet, onderzoek wat ik zeg en kom er ook achter dat het zo in elkaar steekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Fout antwoord. Je mag je met geweld verdedigen. Juridisch is dat geregeld in Nederland.
Geweld is nooit een goede oplossing. Je mag je uiteraard wel verdedigen als er geweld tegen je wordt gebruikt. Maar in principe vind ik dat er eigenlijk nooit geweld gebruikt zou moeten worden.
Als alle mensen hier op aarde, hand in hand tesamen gaan, heeft het leven veel meer waarde, breekt eindelijk de vrede aan (oud lied)maar spreekt voor zich. Geen geweld dus, NOOIT.