Waardoor is mijn haar lichter dan mijn ogen?

Ik heb zwartbruine ogen en lichtbruin/donkerblond haar (niet geverfd). Waardoor komt dit? Bij niemand in mijn familie komt dit voor, dus ik vraag het even.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Dat komt omdat die kleuren gebaseerd zijn op totaal verschillende stoffen. Je vergelijkt appels met peren.
Je hoofdhaar, wenkbrauwen, olsels, borst hebben allemaal verschillende kleuren, diktes en structuren, want die groeien uit verschillende haarzakjes.
Heb je ooit iemand gezien met blauwe ogen en met blauw haar?
Poet
10 jaar geleden
Ja maar je ziet de combi donkere ogen - donkere haren wel relatief veel

Het beste antwoord

De kleur van de ogen wordt bepaald door de hoeveelheid melanine in de ogen en de dichtheid van die melanine. De oorsprong van de oogkleur wordt door het gen op chromosoom 15 bepaald ( erfelijk ) Je erft van de ouders in iedere cel van je lichaam 46 chromosomen, 23 van pa en 23 van ma. Bij de bepaling van de kleuren overwint het dominante sterkste gen. Bruine genen zijn dominant over blonde genen, maar soms is het gen korter of zwakker bij beide ouders, dan overheerst toch het blonde gen omdat deze langer en sterker is. Je kan dus blond haar hebben bij donkerharige ouders omdat bij beiden het doorgegeven donkere gen te zwak is en het blonde sterker. Over het algemeen domineert donker, maar zoals een kind geboren kan worden met een afwijking uit twee normale ouders kan het ook zo zijn dat iemand donkere ogen heeft en blond haar. Het komt alleen minder vaak voor. Het wordt ook 1 van de 7 schoonheden genoemd. Dus 1. je erft van je ouders 2. hoe sterk is de erfelijke factor en 3. Hoe komt deze tot uiting