Veel mensen denken nog dat je een maagzweer krijgt door stress. Maar in de jaren tachtig is al bekent geworden dat in veel gevallen een bacteriële infectie de boosdoener is. Teveel stress kan maagklachten wel verergeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Helicobacter pylori, een bacterie. Heel lang werd er anders over gedacht, maar het bleek toch een bacterie te zijn die in die zure omgeving kan overleven.

Zie bijvoorbeeld de onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo’n zweer kan ontstaan in de maag zelf, maar komt vaker voor net voorbij de maag, in de twaalfvingerige darm. Doorgaans spreken we in beide gevallen van een “maagzweer”. De inwerking van zuur op de beschadigde maagwand zal in de meeste gevallen een pijnlijke aangelegenheid zijn, hoewel maagzweren soms ook betrekkelijk symptoomloos kunnen verlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zweer van het duodenum (twaalfvingerige darm) komt inderdaad ook vrij vaak voor. Deze hebben dezelfde oorzaak als een maagzweer, echter jij noemt de oorzaak niet, je antwoord klopt dus niet.
door een bacterie en niet door stress.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven reeds is beschreven wordt een maagzweer vaak veroorzaakt door infectie met de Helicobacter Pylori, een bacterie die de zure maag kan overleven.

Een andere veel voorkomende oorzaak van maagzweren is echter niet gerelateerd aan deze bacterie: het is een bijwerking van bepaalde pijnstillers (NSAID's, waaronder naproxen, ibuprofen, diclofenac, etc.) die inwerken op COX-enzymen:
In feite bestaan er twee COX-enzymen, COX-1 en COX-2. COX-2 speelt een rol in de ontstekingsreactie en in pijn, waardoor de geneesmiddelen een pijn- en ontstekingsremmend effect hebben. Tegelijkertijd echter remmen de middelen ook COX-1, dat een effect heeft in de homeostase van weefsels; het houdt onder andere je maagweefsel in stand. Door het remmen van COX1 kan je maag minder goed tegen zuur en ontstaan er eerder wondjes. Deze wondjes worden maagzweren (o.i.v. dat zuur).

Tot slot zijn er nog erfelijke veroorzakers van maagzweren. Dit is echter een heel stuk zeldzamer dan de bovengenoemde twee.