Ik heb (nog) geen wetenschappelijke bron maar ben er van overtuigd dat de ene mens makkelijker/vaker luizen krijgt dan de andere.

Zelfs binnen het gezin zie je wel dat er één luis heeft en de rest van de familieleden het niet krijgen (terwijl het slachtoffer er al dagen/weken last van moet hebben). Een vriendinnetje dat komt spelen krijgt het na één keer goed contact wel als ze er ook gevoelig voor is.

Het is geen waterdicht iets natuurlijk maar werkt in mijn beleving net als met muggen, daar wordt ook de een wordt veel vaker gestoken dan de andere, in vergelijkbare omstandigheden (bijv mensen die op één kamer in één bed slapen).

Dus uit eigen ervaring zeg ik ja: de ene persoon is er gevoeliger dan de andere en dat zal wel een vorm van aanleg zijn (zoals mijn moeder vroeger riep: je bloed ruikt lekkerder). Ik zal eens zoeken naar onderbouwing.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik moet nog toevoegen dat de voorkeur die luizen soms lijken te hebben mogelijk niet genetisch is maar iets praktisch.

Ze hebben voorkeur voor warme vochtige plekken, mogelijk voldoet het haar van de een daar meer aan dan het haar van de ander.
Dat zou je ook genetisch bepaald kunnen noemen (want het is ander haar) maar dat gaat wel ver.

Toegevoegd na 6 uur:
Zie in dit kader de tekst uit bijgevoegde link, je soort haar is een aanleg dus misschien is het bevattelijker zijn wat daar het gevolg van is dan ook wel zoiets:

quote
Wel houden ze van warme hoofdhuidjes. Mensen die veel warmte uitstralen of met veel (isolerend) haar kunnen bevattelijker voor hoofdluis zijn. Verder kan iedereen ze krijgen, ongeacht geslacht, leeftijd, haartype of gebruik van haarproducten.
Summo
10 jaar geleden
Summo
10 jaar geleden
Dat wil ik echt bestrijden, als het ene kind luis heeft en het andere kind niet maakt een luis zelf de keus of hij overloopt als ze met de koppen bij elkaar zitten. Als het erg "druk" is op het ene hoofd is de drang zich te verplaatsen waarschijnlijk groter, zo'n onbewoond hoofd lijkt dan lekker. Op dit moment lijken altijd dezelfde kinderen uit de klas de klos te zijn en andere veel minder (bijv na een kinderpartijtje waar je vrijwel zeker weet dat ze allemaal met elkaar in contact zijn gekomen). Ik beweer trouwens niet dat het minder lekkere (bij wijze van) kind ze nooit krijgt, zitten ze op de stoelleuning van de bioscoop en hebben ze honger klimmen ze vast op elk hoofd dat langs komt. Maar dat was de vraag niet, ik ben er nog steeds van overtuigd dat de ene persoon het sneller/makkelijker krijgt dan de andere.

Andere antwoorden (1)

Nee, daar kun je geen aanleg voor hebben.

Luizen verspreiden zich door simpelweg van het ene hoofd naar het andere te lopen. Dit gebeurd veel tussen kinderen die met elkaar spelen, of bijvoorbeeld binnen gezinnen waarbij de mensen ook nauw lichamelijk contact hebben.
Een andere veel voorkomende besmettingsroute is via bijvoorbeeld de jassen. De luizen komen dan via de haren ook in de kraag van de jas terecht. De luis gaat dan op zoek naar een gastheer. Als de jas dan aan een kapstok hangt met meerdere andere jassen dan kan die luis in zijn zoektocht op een andere jas terecht komen. Op het moment dat die andere jas aangetrokken wordt heeft de luis zijn nieuwe gastheer gevonden. Om deze reden worden jassen in veel scholen tegenwoordig in luizenzakken gedaan.
Het is dus eigenlijk een kwestie van toeval bij wie de luis terecht komt. Luizen hebben niet de mogelijkheid om hun gastheer uit te kiezen en dus zullen ze genoegen moeten nemen met wie er beschikbaar is.

Wel verschillen mensen in hun reacties op de luis. De ene persoon krijgt al heel veel jeuk door een enkele luis, terwijl een ander een hoofd vol kan hebben zonder klachten. Bij de persoon zonder klachten zal het lijken alsof hij geen luizen heeft, ondanks dat iedereen om hem heen ze wel heeft; totdat ook zijn hoofd gecontroleerd wordt uiteraard. Hierdoor is de fabel in de wereld gekomen dat de ene persoon ze wel krijgt en anderen niet.
Overigens zijn het voor de besmetting vooral de mensen zonder klachten, die de luizen verspreiden. Iemand met veel klachten zal immers al snel zijn besmetting opmerken en de luizen doden ofwel door krabben ofwel met luizenshampoo; iemand zonder klachten loopt er echter mee door. Juist om die reden worden op school alle kinderen, met of zonder klachten, gecontroleerd.

Waarom de ene persoon wel klachten krijgt en een ander niet hangt van vele factoren af. Dit is bijvoorbeeld vergelijkbaar met waarom de ene persoon veel jeuk krijgt na een muggenbeet en een ander totaal niet. Uit dit laatste komt overigens weer het onterechte geloof dat sommige mensen niet geprikt zouden worden door muggen. Ze reageren gewoon niet op de muggenbeet, waardoor de beet niet opgemerkt wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat niet wat ik zeg dan?