Bestaat er medicatie/middeltjes tegen misselijkheid die je kan zo kan kopen zonder recept?

Bij de apotheek zeiden ze dat je zoiets alleen kan krijgen via de huisarts ivm bijwerkingen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
25.9K

Antwoorden (3)

Je kan denken aan natuurlijke middelen als Melissegeest van Weleda, Okugest van VSM, Iberogast.
In combinatie met je andere vraag denk ik aan een onevenwichtige samenstelling van de maaltijd en/of bepaalde tekorten, zoals aan vitamine B12, wat ook misselijkheid teweeg kan brengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onevenwichtige samenstelling van de maaltijd klopt vaak wel,maar ik slik wel vitamine B12 omdat ik vegetariër ben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Da's alleen maar goed. Wel goed voor jezelf zorgen. Bij een eetstoornis kan er sprake zijn van een zinktekort en een zinktekort, zo kwam ik tegen, kan ook misselijkheid geven. En bij een zinktekort kan je de eiwitten ook slechter verteren. Je hoeft niet direct een supplement te slikken. Zo zit er in edelgistvlokken veel eiwit, zink en vitamine B.
http://www.womenshealthmag.nl/Health/7-signalen-van-een-mogelijk-zinktekort
Ja, medicatie zul je niet krijgen behalve dan paracetamol enz. Wel kan je naar een winkel gaan met natuurlijke producten zoals Holland & Barret (omgebouwde de Tuinen) of een lokaal natuurwinkeltje. Daar kan je navragen of ze nog theeën of andere producten tegen misselijkheid hebben. Niet alle middeltjes tegen misselijkheid zullen helpen omdat de misselijkheid kan liggen aan verschillende factoren. Kijk dus eerst goed naar de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt natuurlijk af van de oorzaak, maar bepaalde middelen specifiek tegen misselijkheid zijn inderdaad alleen (nog) op recept verkrijgbaar. Domperidon was tot niet heel lang geleden zonder recept verkrijgbaar (even uit m'n hoofd één tot anderhalf jaar?) maar is vanwege zorgen om bijwerkingen op het hartritme nu weer alleen op recept verkrijgbaar. Ook andere middelen zoals primperan en middelen die vaak bij misselijkheid door chemokuren worden voorgeschreven, zijn alleen op recept verkrijgbaar.

Maar afhankelijk van de oorzaak zijn er wel middelen vrij verkrijgbaar zonder recept, maar dan zul je dus eerst de oorzaak moeten kennen. Als het een kortdurend probleem is dan kun je in elk geval gember proberen, dat kan goed helpen bij misselijkheid als het niet al te ernstig is. Daarnaast heb je middelen die bij reisziekte gebruikt worden die werkzaam kunnen zijn als de misselijkheid wordt veroorzaakt door bewegingsziekte en een enkele keer ook bij andere oorzaken, maagzuurremmers als Rennie maar ook pantoprazol die werkzaam kunnen zijn als de misselijkheid vanuit de maag komt, laxeermiddelen als psyliumzaad of lactulose die kunnen helpen als de misselijkheid komt door obstipatie, etc.

Kortom: als het een langer durend probleem is of als het bijvoorbeeld zo ernstig is dat je er minder goed door kunt eten, moet je toch echt naar je huisarts. Die kan de oorzaak beter beoordelen en kan indien nodig ook medicatie voorschrijven. Tot die tijd: wel blijven eten maar niet teveel in één keer, voldoende drinken, en eventueel kun je bepaalde kruiden(thee) gebruiken die wel worden gebruikt bij misselijkheid. Gember is een bekende, maar ook pepermunt, kamille, venkel en citroenmelisse worden wel genoemd. (Drink)bouillon drinken wil ook nog wel eens helpen. Je zult echt een beetje uit moeten proberen wat voor jou werkt, sommige mensen gaan er juist van over hun nek, en waar de één een bepaalde cracker speciaal in huis haalt bij een buikgriep, moet de ander er niets van hebben. Maar als het langer duurt, ga dan naar je huisarts voor advies. Zeker met jouw geschiedenis is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet slechter gaat eten door zo'n klacht en mag je dus best wat eerder aan de bel trekken als het niet lekker loopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Domperidon hadden wij altijd in huis en ja dat kan je helaas niet meer zo krijgen,ik krijg het ook niet van de huisarts vanwege de bijwerkingen.
Dus zoek ik een alternatief maar dat is dus niet makkelijk te vinden.