Ik heb heupdysplasie en soms knakt mijn heup, wat is dit?

Vaak als ik mijn been beweeg, maakt mijn heup een soort 'plop' geluid. Heeft dit met mijn heupdysplasie te maken? En wat gebeurt er dan eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik heb dit ook wel eens, vaak bij veters strikken als ik op een stoel zit en dan voorovergebogen. Dan hoor ik knak en voel het ook een klein stukje verzakken.
Volgens de fysiotherapeut komt dit omdat je heup dan een stukje verschuift in je kom.
Het is niet echt erg dat dit gebeurt, maar als het echt vaak is, moet je dit wel na laten kijken. Dan zit je heup te los in de kom en is er een groter risico dat hij uit de kom schiet.

Ik heb het meestal 1-2x in de maand, dat is niet erg, maar als het echt 1x in de week of vaker is, zou ik wel naar de huisarts gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vond ook dit (zie ook bron voor meer info):

"Het verschijnsel dat jij beschrijft heet een 'snapping hip' en dat wordt meestal veroorzaakt doordat er een pees over de grote trochanter (zo heet het bottige uitsteeksel aan de buitenzijde van je heup) schiet. Als dit vaak optreedt dan kan het pijnlijk worden, maar meestal is het relatief onschuldig. Toch is het wel een signaal om de heupen eens door middel van een rontgenfoto te laten controleren want het kan samenhangen met andere problemen in het heupgebied, zoals bijvoorbeeld een nooit eerder geconstateerde dysplasie. In dat geval kan doorlopen met een snapping hip (en dus met de dysplasie) leiden tot overbelasting en daadwerkelijke schade aan het gewricht. Echte slijtage van een snapping hip alleen kan je naar mijn mening niet snel krijgen, omdat het knakken niets te maken heeft met het kraakbeen aan de binnenzijde van de heupkop- en kom. "
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gebeurd bij mij minstens drie keer per dag. Dat komt denk ik door mijn heupdysplasie.
Ritsuka
10 jaar geleden
Zie mijn toevoeging, dan moet je naar de huisarts