Hoe kan het zijn als je begint met vitaminepillen te slikken voor meer weerstand je paar dagen later erg verkouden wordt?

paar dagen geleden begonnen het slikken van vitaminepillen en paar dagen later wordt ik ziek. Het valt mij op dat dit altijd gebeurd. is dit een reactie van het lichaam?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken. Je kunt ook ziek worden als je voldoende vitaminen binnenkrijgt.
Er bestaan namelijk ook virussen, en ziek worden is een soort van manier om die te bestrijden.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Tegen een virus is vrijwel niks te doen. Uitzieken dan maar.
Beterschap Vlinder79!
Je immuunsysteem is niet direct afhankelijk van het niveau aan vitamines dat je tot je krijgt. Het is afhankelijk van veel meer factoren. Zoals hoe fit je bent en hoe je mentale gesteldheid is.

Virussen zijn meestal de organismen die de mens ziek kunnen maken. Lang niet alle virusbesmettingen leiden ook tot ziekte. Het immuunsysteem valt vrijwel direct ziekmakers in het lichaam aan wat soms gepaard gaat met enkel wat koorts maar meestal onopgemerkt voorbij gaat.
Maar soms verloopt zo'n aanval heftiger en kun je doodziek worden. Dat hoort dan bij het proces van je lichaam om de indringers onschadelijk te maken.

Verkouden worden is niet hetzelfde als griep krijgen. Echte griep is een influenza besmetting waardoor je echt doodziek kunt worden en zelfs aan kunt overlijden door complicaties zoals longontsteking.

Verkoudheid daarentegen is vervelend maar niet levensbedreigend.
Het is een fabeltje dat je door extra vitamines te slikken je ongemakken als verkoudheid kunt voorkomen. Net zomin dat je door vitamines als supplement gezonder zou worden. De meeste extra ingenomen vitamines worden door je lichaam gewoonweg weer ongebruikt afgescheiden.
Zeker als door je dagelijkse voeding al ruim aan je vitaminen behoefte is voorzien.

Voedingssupplementen als vitaminepillen hebben alleen beperkt nut als je een zeer eenzijdig voedingspatroon hebt (bijvoorbeeld veel vlees en weinig groenten) waardoor je tekorten opbouwt, of als je zeer ongezond leeft als alcoholist en dergelijke.
En zelfs dan leveren die pillen niet wat nodig is, er bestaat eerder een gevaar van een overmaat aan schadelijke vitamines, vitamines die bij overdaad schadelijk worden voor het lichaam en niet afgedreven worden.

Hoewel aangetoond is dat vitamine C een bepaalde invloed heeft op het ontwikkelen van verkoudheden en hun verloop, heeft het geen enkele zin om achteraf grote hoeveelheden vitamine C in te nemen als men al verkouden is. Het ziekteverloop duurt dan even lang, ca. 1 week.

Dus samengevat, een tekort aan essentiële vitamines maakt de kans op ziekte wel groter maar het innemen van vitamines voorkomt het ziek worden niet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad!!! Dikke + Leuk weetje: het verhaal zodat een overvloed aan vit C helpt tegen verkoudheid is door de 2× Nobel prijs winnaar Linus Pauling begonnen. Hij vond zelf dat dit zo was, maar deze bewering is nooit wetenschappelijk bewezen. Toch, iedereen gelooft nog steeds heilig hierin, en alle medicijnen voor verkoudheid zijn verrijkt met vitamine C.