Waarom is een verslaving moeilijk af te bouwen?

Bv alcohol, roken, drugs, eten en gewoonten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (11)

dat is niet moeilijk, waar basseer je dat op? het is alleen moeilijk om dat klusje helemaal alleen te klaren..
met de juiste mensen om je heen gaat dat zeker lukken....
en met je eigen wil...anders gaat dat idd niet lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het brein doet rare dingen met mensen.
Je kunt een verslaving afbouwen, maar de kans dat je terug valt is vrij groot.
Dit komt omdat de hersenen terug willen naar de situatie waarin je verslaafd was.
Het kost daarom heel moeite om een verslaving te doorbreken, zodat de hersenen kunnen wennen aan een nieuwe situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verslaving afbouwen kan helaas niet....zodra je erkent, dat je verslaafd bent, zal je onherroepelijk moeten kappen, en de gewoonte drastisch doorbreken. Dus geen wijntje meer bij het eten, na het eten niet gezellig blijven zitten, maar gelijk de afwas gaan doen, of een wandelingetje in de buitenlucht maken. Geen stukje chocola meer als beloning van een een rotklusje. En geen gezellig lijntje ter verhoging van de feestvreugde.
Het is al moeilijk genoeg een verslaving de baas te worden.

Af en toe nog een beetje, heeft hetzelfde effect als een one-armed-bandit : omdat je weet, dat hij af en toe uitbetaalt, blijf je er geld instoppen. Dus je maakt het moelijke afkick-proces alleen maar langer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets dat niet goed voor je is maar wel prettig is, is vaak moeilijk om te laten. Helemaal wanneer het een gewenning is geworden. Discipline is een vereiste om van een verslaving af te komen ( en af te blijven ).

Vaak is het moeilijker om iets niet te doen wat je laten moet, dan iets wel te doen wat je MOET doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt continu weer opnieuw geconfronteerd met het 'lekkere' en krijgt zin in meer. Als je echt graag wilt stoppen kun je beter van het een op het ander moment stoppen. Niks afbouwen gewoon doen en even doorbijten. Als je het ECHT wil kan je het ook!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mens zo menselijk is : hij, de mens zou wel willen niet verslaalfs te geraken maar eens hij het is , weet hij het niet , gelooft hij het niet en is dan zo ingenieus om dit te ontkennen of om de anderen de schuld te geven van zijn verslaving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord zegt het al, verslaafd. Je bent een slaaf van je slechte gewoonte geworden, je blijft maar toegeven, ook al weet je dat het niet goed is. Maar toch, doorbrken van die sleur kost nogal wat energie, vandaar, toegeven aan je verslaving is veel gemakkelijker.
jc54
14 jaar geleden
Het is gewoon moeilijk er zijn twee soorten verslavingen 1 lichaamlijk 2 geestelijk. In dit verband is alcohol, roken, drugs lichaamlijk verslavend. Je lichaam wil het steeds. Dat is dus gewoon heel moeilik om er van af te komen."afkicken" noemen ze dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijvoorbeeld bij roken is de stof nicotine al binnen 2 weken uit het lichaam. De verslaving is dan vooral nog geestelijk. OM van die verslaving af te komen moet je jezelf een nieuwe gewoonte aanleren. Dit duurt 3 tot 5 jaar. En dan nog steeds blijft het gemakkelijk om terug te vallen. Wil je gegarandeert succes dan moet je gaan leven op een onbewoond eiland waar je er niet aan kan komen, dan heb je geen keus meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord van een nieuwe gewoonte aanleren. En dat dit 3 tot 5 jaar duurt. +1
Misschien moet je eens op deze site rondkijken:
http://www.jellinek.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist omdat het makkelijker is om niet te gaan afbouwen.
Mensen kiezen graag de makkelijkste weg.

Radicaal stoppen is in veel gevallen vaak beter dan proberen om af te bouwen. Heb het dan niet over harddrugs, dat is een ander verhaal...