Betekend de diagnose een aan autisme verwante contactstoornis hetzelfde als autistisch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Hetzelfde op welk vlak?
Bordensteker
10 jaar geleden
Voor wat ik er van weet moet je de verschillende uitingsvormen en gradaties van autisme niet over één kam scheren. Er zijn grote onderlinge verschillen.
“Een aan autisme verwante contactstoornis” klinkt voor mij veel lichter dan “autistisch”; ik zou denken dat dat laatste meer van de doorsnee-mens afwijkend is. Een eerste nuttige link:
http://www.autisme.nl/ Heel veel meer links (waar vele nuttig kunnen zijn):
http://autisme.startpagina.nl/ Omdat ik slechts een summier antwoord kan geven, zet ik het als reactie neer, want u heeft waarschijnlijk behoefte aan een uitgebreider antwoord, en ik wil hier niet over uw rug scoren.

Antwoorden (2)

Ja, in feite wel.
Een aan autisme verwante contactstoornis werd meestal gebruikt voor de "mildere" vormen van autisme, zoals bijvoorbeeld het Syndroom van Asperger en PDD-NOS. Iemand met deze contactstoornis werd autistisch genoemd.
Inmiddels is er op 17 mei 2013 een nieuwe handboek voor psychiatrie, de DSM-5 uitgekomen en wordt de term ASS (Autisme Spectrum Stoornis) gebruikt voor de diagnoses PDD-NOS, Asperger en Klassiek Autisme.
Het spectrum van autisme is breed; er bestaat niet 1 vorm. Je hebt autisme als je de diagnose hebt gekregen van een psychiater en dan "voldoe" je aan een bepaald aantal van de in de DSM V genoemde criteria.

Wat meer info:
http://www.autisme.nl/autisme-nieuws/mei-2013/autisme-spectrum-stoornis-in-dsm-5.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee,

Dan heb je geen autisme maar een stoornis in het autistisch spectrum.