Hoe groot is de kans dat de volgende (neurotische) angsten werkelijkheid worden?

Neurotisch/Fobisch/Realistisch:

- Dichtbij de trein staan en er naar toe gezogen worden
- Leunen op een hekje dat afbreekt
- Opgepakt worden door de wind
- Door een vreemde in huis aangevallen worden
- Op straat aangevallen worden
- Vermoord worden door een vreemde
- Vermoord worden door een bekende
- Plots blind/doof worden
- Plots vereenzamen
- Plots failliet gaan
- Verpletterd worden onder een in de lucht getild object
- Gek worden
- Een traumatische ervaring opdoen in een situatie waarbij je slechts toeschouwer bent
- Worden verward met een crimineel en diens lasten overnemen
- Brand in huis
- Een natuurramp
- Plots een grote verantwoordelijkheid krijgen over iets waar je voorheen niets van wist/mee van doen had
- In een onverklaarbare, unieke situatie terecht komen

...wie heeft er nog meer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De kans is fifty-fifty! De invloed op de dingen die kunnen gebeuren is nihil.

Hoe groot die kans is zal niemand ooit kunnen vertellen. Het is zoals Murphey zei: 'Alles wat mis zou kunnen gaan, gaat een keer mis'. De vraag is alleen wanneer.

een aantal van deze dingen zijn goed mogelijk, eenaantal zeer onwaarschijnlijk. Over het vermoord worden: ik heb eens gelezen dat de kans vele malen groter is dat de dader een bekende van het slachtoffer is. Toegevoegd na 2 minuten: en eenneurotische angst is vaak een irreele angst, iets wat dus niet snel voor zal komen. Dat wil niet zeggen dat het niet kan.

Bronnen:
en

100% Je focus ligt hier zo bovenop dat het vroeger of later voorkomt. Altijd. 100%. Je vraagt er ook om, je wilt dit ook. Tenminste op de manier waarop je eraan denkt. Maar 100% gebeurt het. Altijd. Maar niet altijd met jouw persoonlijk. Maar het gebeurt, en jij pakt dit vrijwel direct op. Omdat je er naar zoekt. Gij die zoekt zal uiteindelijk vinden.

Die kans is bijna 100%. want: een traumatische ervaring waarbij je alleen toeschouwer bent en een natuurramp en brand in huis en plotseling grote verantwoordelijkheid krijgen en in een onverklaarbare, unieke situatie terecht komen gebeurt ons allemaal wel een keer. De vraag is alleen hoe erg dat ingrijpt op ons, of we die storm of dat onweer werkelijk als zo ernstig ervaren, of we als we naar het journaal kijken ook werkelijk ons inleven in de ellende die we zien, of die prullebak die in brand staat ook als zodanig moet worden beschouwd, etc.

Ik snap je vraag niet helemaal. Hoe groot de kans is dat angsten werkelijkheid worden hangt af van de angst en andere meespelende factoren. Hoe grootde kans is dat de door jou genoemde angsten werkelijkheid worden is niet zo heel groot. Behalve om mee gezogen te worden met een trein als je te dichtbij staat. Die kans is groot. Om hier een berekening op af te gooien hoe groot die kans zal zijn kan niet. Voor al de angsten die je noemt moet je ook de meespelende factoren kennen om hier een berekening voor te maken. En dan als nog blijft het een berekening en geen feitelijke kans. Op de vraag wie er nog meer weet. Je kunt alle angsten die er bestaan in het rijtje zetten.

Lijkt wel een selffulfilling prophety. Is dit slechts een vraag die zomaar eens bij je opkwam of ben je hier steeds over aan het piekeren? Als dit steeds je denken in beslag neemt is de kans op sommige van de genoemde dingen wat groter. Maar je noemt er ook een aantal waarvan het zeer onwaarschijnlijk is dat het jou zal overkomen. Als je obsessief met deze vraag bezig bent (je gebruikt zelf het woord neurotisch, wat duidt op TEVEEL hiermee bezig zijn) zou ik eens met een psycholoog/psychiater gaan praten als ik jou was. In ieder geval met je huisarts.

Aanvulling op antwoord Loenie? :) "Het is zoals Murphey zei: ‘Alles wat mis zou kunnen gaan, gaat een keer mis’. De vraag is alleen wanneer" " Alles wat ook goed kan gaan, gaat een keer goed. De vraag is ook hier : alleen wanneer?" Maar goed (of niet) dit is geen echt antwoord op de vraag zelf natuurlijk ;) De meeste dingen die MarieAnne aan angsten noemt, zijn niet in een juiste kansberekening te vatten. Stel dat die eerste angst: Dichtbij de trein staan en er naar toe gezogen worden, of ditzelfde als bv iemand hoogte/dieptevrees heeft en die zuigende werking beslist zal voelen? Dan is dit redelijk te voorkomen door preventief dergelijke locaties niet op te zoeken. (verminderde kans op bedoel ik) Het grootste risico van elk mensenleven, is het leven zelf al, elke seconde of minuut kan er wel iets gebeuren dat je hele leven overhoop gooit. (een ongeluk, een ziekte die jou treft, en ga zo maar door. Je kan hier eindeloos over gaan nadenken en zelfs gaan doemdenken, maar ik vrees dat je kwaliteit van je leven wel zal gaan dalen, en dit op termijn zelfs in kwantiteit ;) Je kan met een dosis aan gezond verstand wel een deel van bestaande risico's uitsluiten, zoals niet met bv windkracht 12 rustig gaan wandelen door de stad, of in stikkedonker een park of stille landweg kiezen en maar hopen dat niemand je ineens verkracht of aanvalt ;) Verder zou ik stoppen met teveel van deze "enge dingen" te noemen. Sterker nog, voor aantal mensen die dit al lezende hier en gevoelig zijn voor al deze ellendige dingen, al beetje minder stabiel zijn of depressie, monter je er hiermee niet mee op toch? Lijkt me niet je intentie van je vraag? ;)

De kans in aanwezig! Je kunt heel erg geplaagd worden door dit soort gedachten! Door je gedachten/ansten, kan je heel goed (onbewust) de situatie creeëren. Ik weet niet of jij dit soort gedachten hebt maar als dat zo is, is het erg slim om die gedachten om te buigen tot positief. Je zou steeds tegen jezelf kunnen gaan zeggen; 'Ik voel me overál veilig, ben gelukkig en geniet een stralende gezondheid!' Terwijl je dit zegt stel jij je voor dat hetb ál zo is! Wanneer je dit een lange tijd volhoudt, élke dag! Zul je merken dat de angsten afnemen! Succes!

Plots vereenzamen zal niet voorkomen, dat is een geleidelijk proces

De kans dat er iets ergs gebeurd is altijd aanwezig. Niemand weet wat er in zijn leven staat te gebeuren. Het is echter wel zo, dat als je hier altijd over nadenkt, dat je dan ook met angsten gaat leven. Ik denk zelf heel anders. Ik heb veel ellende meegemaakt, maar ik denk dat je leven al voorbestemd is, dus als er iets gebeurd, dan gebeurd het sowieso. Je kunt je lot n.l. niet ontlopen. Maar denk daar niet aan, leef je leven alsof het vandaag de laatste dag is. Geniet!!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100