Hoe groot is de kans dat de volgende (neurotische) angsten werkelijkheid worden?

Neurotisch/Fobisch/Realistisch:

- Dichtbij de trein staan en er naar toe gezogen worden
- Leunen op een hekje dat afbreekt
- Opgepakt worden door de wind
- Door een vreemde in huis aangevallen worden
- Op straat aangevallen worden
- Vermoord worden door een vreemde
- Vermoord worden door een bekende
- Plots blind/doof worden
- Plots vereenzamen
- Plots failliet gaan
- Verpletterd worden onder een in de lucht getild object
- Gek worden
- Een traumatische ervaring opdoen in een situatie waarbij je slechts toeschouwer bent
- Worden verward met een crimineel en diens lasten overnemen
- Brand in huis
- Een natuurramp
- Plots een grote verantwoordelijkheid krijgen over iets waar je voorheen niets van wist/mee van doen had
- In een onverklaarbare, unieke situatie terecht komen

...wie heeft er nog meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De kans is fifty-fifty! De invloed op de dingen die kunnen gebeuren is nihil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hoe groot die kans is zal niemand ooit kunnen vertellen.

Het is zoals Murphey zei: 'Alles wat mis zou kunnen gaan, gaat een keer mis'. De vraag is alleen wanneer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een aantal van deze dingen zijn goed mogelijk, eenaantal zeer onwaarschijnlijk. Over het vermoord worden: ik heb eens gelezen dat de kans vele malen groter is dat de dader een bekende van het slachtoffer is.

Toegevoegd na 2 minuten:
en eenneurotische angst is vaak een irreele angst, iets wat dus niet snel voor zal komen. Dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Je focus ligt hier zo bovenop dat het vroeger of later voorkomt. Altijd. 100%.
Je vraagt er ook om, je wilt dit ook. Tenminste op de manier waarop je eraan denkt.

Maar 100% gebeurt het. Altijd. Maar niet altijd met jouw persoonlijk. Maar het gebeurt, en jij pakt dit vrijwel direct op. Omdat je er naar zoekt. Gij die zoekt zal uiteindelijk vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100% betwijfel ik maar wat je schrijft over creeëren, in andere woorden, daar ben ik het mee eens. + Gdanomym!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is moeilijk, ook om het uit te leggen. Bijvoorbeeld "brand in huis"
Je denkt dan al van te voren: Ik hoop dat er geen brand komt in mijn huis.
Wat je met "hopen" eigenlijk zegt, is dat je het wel hoopt maar niet geloofd. Als je namelijk wel al geloofd, dan hoef je niet te hopen, want er zal dan niets gebeuren. Maar je zegt wel "ik hoop". Dus geloof je niet dat er niets zal gebeuren. Kan je me nog volgen?
En als je niet geloofd dat er niets zal gebeuren, dan geloof je dat er wel wat gaat gebeuren.
Wat je omslachtig tegen jezelf zegt is: Ik geloof dat er brand gaat komen. En nog omslachtiger: Ik wil dat er brand gaat komen. Alleen maar om te bewijzen dat je dat gelooft en dat je 'hopen' dus terecht is. Dat je 'angst' dus terecht is. Je trekt in feit 'brand' naar je toe. Misschien stoot je in een onbewaakt moment een kaars om. Het je die misschien wel onbewust omgestoten. Heb je dat misschien wel onbewust gewild. Want je wilt het onbewust. ---- Als je 'hopen' voor jezelf kan verruilen voor diep geloof. Dus 'ik geloof en weet zeker dat er geen brand zal komen'. Zit er nog maar 1 negativiteit in: 'geen'. Nog beter is het om diep te geloven 'dat er niets zal gebeuren'.
Geen focus, geen ongewilde willetjes. Ver gezocht he, maar je ziet uit je eigen vraag, hoeveel angsten we kennen. Hoe graag we die angsten uit willen laten komen. Alleen maar om onszelf te bevestigen dat die angst die we hebben reëel is.
Dat hoeft helemaal niet. Dat is helemaal nergens voor nodig. De meeste angsten zijn niets anders als een verslaving. We zitten vast in het angstig zijn.
We zoeken het ook op. In de krant, het nieuws, maar ook bij elkaar. We willen bevestiging dat die angst zeker waar is. Jij ook met deze vraag. Eigenlijk willen we niet onnodig lijden. Maar iemand die de angst wegwuift, willen we ook niet geloven. Want het zit toch in onze kop? Dat moet toch kloppen?
Hoe meer we met zijn allen die angsten willen hebben, hoe groter de kans dat die allemaal uitkomen. Want als ze niet uitkomen hebben al die tijd ONNODIG geleefd in angst. En dat willen we onszelf ook niet aandoen achteraf.
Die kans is bijna 100%.
want:
een traumatische ervaring waarbij je alleen toeschouwer bent
en
een natuurramp
en
brand in huis
en
plotseling grote verantwoordelijkheid krijgen
en
in een onverklaarbare, unieke situatie terecht komen

gebeurt ons allemaal wel een keer. De vraag is alleen hoe erg dat ingrijpt op ons, of we die storm of dat onweer werkelijk als zo ernstig ervaren, of we als we naar het journaal kijken ook werkelijk ons inleven in de ellende die we zien, of die prullebak die in brand staat ook als zodanig moet worden beschouwd, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je vraag niet helemaal. Hoe groot de kans is dat angsten werkelijkheid worden hangt af van de angst en andere meespelende factoren. Hoe grootde kans is dat de door jou genoemde angsten werkelijkheid worden is niet zo heel groot. Behalve om mee gezogen te worden met een trein als je te dichtbij staat. Die kans is groot. Om hier een berekening op af te gooien hoe groot die kans zal zijn kan niet. Voor al de angsten die je noemt moet je ook de meespelende factoren kennen om hier een berekening voor te maken. En dan als nog blijft het een berekening en geen feitelijke kans.

Op de vraag wie er nog meer weet. Je kunt alle angsten die er bestaan in het rijtje zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt wel een selffulfilling prophety. Is dit slechts een vraag die zomaar eens bij je opkwam of ben je hier steeds over aan het piekeren? Als dit steeds je denken in beslag neemt is de kans op sommige van de genoemde dingen wat groter. Maar je noemt er ook een aantal waarvan het zeer onwaarschijnlijk is dat het jou zal overkomen. Als je obsessief met deze vraag bezig bent (je gebruikt zelf het woord neurotisch, wat duidt op TEVEEL hiermee bezig zijn) zou ik eens met een psycholoog/psychiater gaan praten als ik jou was. In ieder geval met je huisarts.
14 jaar geleden
De kans in aanwezig!

Je kunt heel erg geplaagd worden door dit soort gedachten!

Door je gedachten/ansten, kan je heel goed (onbewust) de situatie creeëren.

Ik weet niet of jij dit soort gedachten hebt maar als dat zo is, is het erg slim om die gedachten om te buigen tot positief.

Je zou steeds tegen jezelf kunnen gaan zeggen;

'Ik voel me overál veilig, ben gelukkig en geniet een stralende gezondheid!'

Terwijl je dit zegt stel jij je voor dat hetb ál zo is!

Wanneer je dit een lange tijd volhoudt, élke dag! Zul je merken dat de angsten afnemen!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@MarieAnne: Ja, ook als het donker is en je alleen op de fiets moet? (ik ga ervan uit dat je een vrouw bent)
Komt er misschien niet een stemmetje van je moeder: "wees voorzichtig", "zal je dat nu wel doen", "Zorg dat je niet alleen bent hoor", "niet praten met vreemden". Allemaal (vaak) gebaseerd op verhalen en ervaringen van anderen. Wat gelezen wordt in de krant. Maar de angst zit er zo in, dat je die ook al vaak meekrijgt van de ouders. Misschien voel je je helemaal veilig, omdat je een vechtsport kent. Maar zelfs dat heeft dan een reden gehad (vaak ook angst).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké dan, het is een advies voor mensen die daadwerkelijk met die problemen zitten waar jij een vraag over stelt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK heb wel eens wat last van angsten en deze oefening die jij benoemd ga ik zeker proberen!
bedankt voor het zinvolle antwoord! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig, in mijn ogen ben jij een van de weinigen. Maar misschien overheerst de angst in mijn nabije omgeving.
Plots vereenzamen zal niet voorkomen, dat is een geleidelijk proces
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat er iets ergs gebeurd is altijd aanwezig. Niemand weet wat er in zijn leven staat te gebeuren. Het is echter wel zo, dat als je hier altijd over nadenkt, dat je dan ook met angsten gaat leven. Ik denk zelf heel anders. Ik heb veel ellende meegemaakt, maar ik denk dat je leven al voorbestemd is, dus als er iets gebeurd, dan gebeurd het sowieso. Je kunt je lot n.l. niet ontlopen. Maar denk daar niet aan, leef je leven alsof het vandaag de laatste dag is. Geniet!!!